Cr4

A może jedno i drugie? W ostatnich latach crossfit bardzo mocno rozpycha się w świecie fitnessu. Szczególnie dynamiczny jego rozwój widać w formule afiliowanych boxów z licencją crossfit. Coraz częściej w klubach fitness tworzone są też specjalne strefy treningu funkcjonalnego, w których prowadzone są treningi z wykorzystaniem elementów treningu crossfitowego.

Ta młoda dyscyplina sportu ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Z jednej strony słychać, że jest to najlepsza forma  aktywności fizycznej dla każdej osoby, której zależy na poprawie sprawności fizycznej, z drugiej zaś, że jest to sport kontuzjogenny, brak w nim  jednoznacznie określonej koncepcji programu treningowego, a  dobór ćwiczeń na jednostkę treningową jest przypadkowy, przez co nie można określić dokładnej progresji treningowej.

Jeżeli spojrzymy na crossfit chłodnym okiem tylko z perspektywy treningu, to okaże się, że wiele z tych negatywnych opinii  mija się z prawdą.  Można nawet postawić tezę, że crossfit może być doskonałym sposobem na uzupełnienie treningu wielu dyscyplin sportowych, dotyczy to m.in. kulturystyki.

Czym jest crossfit?

Stosując filtr na całą otoczkę istniejącą wokół crossfitu, pomijając aspekt community (społecznościowy), metodologii treningowej, programowania – zostają same ćwiczenia. Wiele z nich wykonuje się także na treningu kulturystycznym, jak np.:  martwy ciąg, wyciskanie sztangi ponad głowę, wyciskanie sztangi na ławce poziomej leżąc, przysiady czy wykroki.

Jeżeli do tych ćwiczeń  dodamy tradycyjne boje ciężarowe, ćwiczenia i elementy zaczerpnięte z gimnastyki sportowej, ćwiczenia z odważnikami kulowymi i hantlami, wchodzenie po linie, bieg oraz pływanie, to z perspektywy  tych wszystkich ćwiczeń można w dużym przybliżeniu określić, czym jest crossfit.

Krótka, ale wysoka intensywność

Patrząc od strony systemów energetycznych i intensywności wysiłku, crossfit przypomina trening krótki, interwałowy o wysokiej intensywności, z wieloma powtórzeniami różnych ćwiczeń ułożonych w jedną serię lub w kilka rund, które są wykonywane w określonej jednostce czasu, np. maksymalna liczba powtórzeń danego ćwiczenia w ciągu minuty.

Crosssfit to nie tylko wysiłek o submaksymalnej intensywności, o charakterze beztlenowym, to również ćwiczenia „cardio”, z wysiłkiem tlenowym. Przykłady takich ćwiczeń to: bieg na dystansie 5000 m, 2000 m wiosłowania na ergometrze, czy 20-minutowa praca ciągła ze sztangą, hantlami lub kołami gimnastycznymi.

Już teraz czytaj KiF w wersji elektronicznej na E.KIF.PL

001

Komentarze: