Joint-Pain-Relief

Odpowiednio dobrane ćwiczenia zwiększają zakres ruchu w stawie, a to z
kolei przyczynia się do poprawienia „zasięgu” dla powierzchni stawowych.
Klęską dla stawów jest stopniowo zmniejszająca się szpara między dwiema
powierzchniami na skutek zmian zwyrodnieniowych chrząstki. Taka sytuacja
doprowadzi z czasem do bólu z racji ograniczonej ruchomości, więc sztuką jest
nie dopuścić do takiej sytuacji, a przynajmniej ograniczyć występowanie
niekorzystnych zmian w czasie.

Ból w stawie wynika między innymi stąd, że powierzchniom stawowym „robi się
ciasno”, a na zaniedbane więzadła i ścięgna otaczające staw niewiele można pomóc
z racji utraconej elastyczności. Powinniśmy zapobiegać temu jak najwcześniej
choćby dlatego, żeby nie dopuścić do zwyrodnienia, które ma swój początek już po
ukończeniu 35. roku życia. Później może być już tylko gorzej.

Ćwiczenia, niezależnie od charakteru profilaktycznego czy leczniczego, mają
więc na celu zwiększenie elastyczności tkanek okołostawowych, bo to zapewni
właściwy luz powierzchniom stawowym. Elastyczności towarzyszy z reguły lepsze
ukrwienie i dotlenienie struktur stawowych, co staje się rezultatem zwiększonego
krążenia krwi i limfy. Krótko mówiąc, rzecz dotyczy odżywiania i dotleniania tkanki
przez pobudzenie krążenia.

Wydłużanie mięśni

Co dzieje się, kiedy odczuwamy ból w stawie? Otóż w mechanizmie obronnym
przed bólem mięśnie ograniczają stopniowo zakres ruchu, co prowadzi z kolei do
powstania przykurczów torebki stawowej, więzadeł i mięśni. Inaczej mówiąc –
powstaje błędne koło, bo najpierw boli dlatego, że przekraczamy jakąś „czerwoną
linię”, co oznacza, że robimy na przykład za długi krok albo za duży zamach, a
następnie boli na skutek przesuwania się tej czerwonej linii w kierunku stopniowego
ograniczania ruchu.

Co robić, aby nie dać się zbyt szybko procesowi zwyrodnienia stawów?

Odpowiedź jest krótka: trzeba wydłużać mięśnie! Za wydłużaniem mięśni pójdzie
poszerzanie „wolnego miejsca” dla powierzchni stawowych.

Zabawa w rozciąganie na pewno nie jest tak atrakcyjna jak wyciskanie setki w
leżeniu na ławie, ale trzeba to koniecznie umieścić w swojej „rozpisce” treningowej,
jeżeli zależy nam przynajmniej na umiarkowanej sprawności ruchowej w wieku nieco
późniejszym. Co ciekawe, ekstremalne rozciąganie mięśni może doprowadzić do
wzrostu muskulatury, ponieważ zwiększona elastyczność tkanek staje się bardziej
podatna na rozwój.

Więcej w najnowszym wydaniu KiF Sport – Czytaj nas także w wersji elektronicznej!

16177862_1211908538858135_2938260569450037861_o

Komentarze: