DSC_4305

Mięśniami dominującymi w obrębie górnego grzbietu są mięśnie czworoboczne. Są
to duże, powierzchniowe mięśnie, przykrywające cały górny grzbiet, od potylicy, po
barki, aż do dolnych żeber. Wyróżnia się 3 ich części: część zstępującą (górną),
poprzeczną (środkową, między barkami) oraz wstępującą (dolną).

Główne zadanie tych mięśni to ruchy łopatkami: ku górze, ku dołowi oraz ku sobie (do
kręgosłupa). Przy stabilnych łopatkach mięśnie te pochylają i obracają głowę. W związku z tak licznymi funkcjami, można by nawet poświęcić ćwiczeniom na te mięśnie oddzielny
trening, ale na ogół programy treningowe układane są tak, że poszczególne części ćwiczy się na oddzielnych treningach. I tu sprawa się komplikuje. Zajmijmy się każdą z tych części oddzielnie.

Unoszenie barków

Górne części mięśni czworobocznych przykrywają kark i schodzą ukośnie w stronę
barków i ku dołowi. Ich zadanie to unoszenie łopatek i obracanie ich ku górze. A więc, ta
część mięśnia czworobocznego najsilniej pracuje podczas unoszenia barków ku górze w
ćwiczeniu zwanym z angielska „szrugsy”.

Oprócz tego, ta część mięśnia czworobocznego jest także mniej lub bardziej aktywna
podczas różnych ćwiczeń na mięśnie naramienne, takich jak: unoszenie ramion bokiem w górę czy podciąganie sztangi wzdłuż tułowia stojąc. W związku z tym, logiczne wydaje się włączenie ćwiczenia typu szrugsy jako kończącego trening mięśni naramiennych. A więc górną część mięśni czworobocznych ćwiczymy razem z tymi mięśniami.

Więcej w najnowszym wydaniu KiF Sport – Czytaj nas także w wersji elektronicznej! 

16177862_1211908538858135_2938260569450037861_o

Komentarze: