01

Czy przygotowanie planu treningowego pod kątem rodzajów włókien mięśniowych to efektywne rozwiązanie na zwiększanie masy mięśniowej? Wiele wskazuje na to, że może to być skuteczniejszy sposób niż tradycyjne realizowanie i wykonywanie założeń treningowych.

Włókna klasyfikowane są na typy – I (wolnokurczliwe) i II (szybkokurczliwe).

Włókna wolnokurczliwe uzależnione są od ścieżek tlenowych i wykorzystania tlenu w produkcji energii. Męczą się one powoli.

Włókna szybkokurczliwe wykorzystują dużo energii szybko się męcząc.

Wszystkie grupy mięśniowe naszego ciała posiadają mieszankę włókien. Jedne posiadają przeważającą liczbę włókien wolnokurczliwych (barki, mięśnie czworogłowe), zaś włókna szybkokurczliwe należy stymulować mniejszą liczbę powtórzeń (mięśnie dwugłowe, grzbiet).

DOWODY i WNIOSKI

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości przytoczymy kilka informacji…

– Włókna mięśniowe reagują na obciążenie mechaniczne aktywując procesy biochemiczne poprzez proces zwany mechanotransdukcją (bodziec mechaniczny przekształcany na reakcję chemiczną). Oznacza to, że odpowiedni ciężar może być lepszym bodźcem wzrostu mięśni niż ilość powtórzeń.

– W badaniach prowadzonych na Uniwersytecie Ohio zbadano wpływ różnych ilości powtórzeń na wzrost mięśni (28/11/5). Okazało się, że największy wzrost notowali Ci, którzy wykonywali trening na większym ciężarze angażująć większą liczbę włókien i zwiększając aktywność mechanotransdukcji.

Oznacza to, ze skuteczny plan treningowy to taki, w którym znajdować będą się zarówno duże jak i małe ilości powtórzeń, jednak zawsze z ciężarem zmuszającym nas do dużego wysiłku.

Komentarze: