Wiele mówi się o tym, dlaczego nabiał powinien zostać wyeliminowany z diety, jednak coraz mniej wspomina się o jego zaletach. Ten artykuł dedykujemy dla osób, które bez obaw mogą go spożywać.

Dzisiejszy nabiał w dobrego źródła może mieć sporo korzyści. Jest bogaty w składniki odżywcze, probiotyki, minerały i witaminy.

Białko

Dla wegetarian bądź osób ograniczających spożywacie mięsa nabiał jest jednym ze źródeł białka, często lepszym niż rośliny. Dla przykładu, szklanka mleka zawiera 6 g białka, jogurt grecki 16 g białka, a twaróg nawet do 30 g.

W nabiale znajdziemy 2 rodzaje białka – kazeinę i serwatkę. Obie te formy białka są potrzebne. Kazeina przyda się jako wieczorna przekąska, która pozwoli wydłużyć proces anaboliczny, zaś serwatka będzie dobra jako źródło białka w ciągu dnia.

 

Witaminy i inne składniki odżywcze

Nabiał to także szereg wartości odżywczych. Wapń czy witamina D pozwala zwiększać wytrzymałość kości, odbudowywać ich strukturę oraz zwiększać odporność organizmu dzięki proteinom beta-laktoglobulinie i alfa-lactalbuminie.

Co więcej, np. w mleku znajdziemy tryptofan, który pozwala na głębszy sen zwiększający regenerację ciała oraz zwiększający wydzielanie hormonu wzrostu.

 

Spalanie tłuszczu

Wspomniany wapń nie ma wyłącznie działania sprzyjającemu układowi kostnemu. Jego obecność w organizmie sprzyja regulacji wagi i tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że nabiał może mieć wpływ na kontrolę poziomu tłuszczu.

wapń w połączeniu z witaminą D ma działanie obniżające poziom kortyzolu, co związane jest z efektywniejszym spalaniem tłuszczu w komórkach.

Źródło: Dahlquist, D. T., Dieter, B. P., & Koehle, M. S. (2015). Plausible ergogenic effects of vitamin D on athletic performance and recovery. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 12(1), 1-12.

Komentarze: