WORKSHOP(4)

Wszędzie możemy przeczytać o tym, jak uniknąć odwodnienia. Wiele informacji pojawiających się na ten temat to mity, który niepotrzebnie są utrwalane w naszej świadomości. Oto 5 największych nietrafionych informacji, jakie możecie znaleźć na temat nawadniania.

Jesteśmy ciągle odwodnieni

Potrzebujemy nieustannie uzupełniać wodę, aby utrzymać nawodnienie naszego ciała. Tak przynajmniej mówi wiele publikacji. Jest to mit, gdyż musimy pamiętać o tym, że woda znajduje się także w pokarmie, który spożywamy (ok. 20%).

Jeśli spożywamy warzywa, owoce to nie koniecznie musimy bać się o odwodnienie i dodatkowo wypijać kolejną szklankę wody.

Wybierajcie odpowiednie warzywa i owoce np. truskawki (91% wody); arbuz (95% wody); Ogórek (97% wody); kalafior (92% wody).

Nawodnienie zamiast jedzenia

Łatwo jest pomylić te dwie rzeczy, gdyż w pewnym momencie mogą dawać podobne objawy. Odpowiednie nawodnienie może warunkować to, ile jemy.

Kiedy ilość płynów w organizmie jest niska twoje komórki kurczą się, a krew się zagęszcza. Zaczynasz odczuwać suchość w ustach, a skóra zaczyna być mocniej naciągnięta. Głód z kolei reguluje hormony, poziom glukozy we krwi oraz może wpływać na odczuwanie pustki w żołądku.

Jeśli czujesz się głody postaraj się najpierw uzupełnić płyny, a dopiero następnie zjeść. Pozwoli to na unormowanie poziomu cukru we krwi, a także jedzenie mniejszych ilości.

Musisz pić minimum 2 litry płynów dziennie

Od dawna słyszymy i czytamy, że powinniśmy pić codziennie minimum 2 litry płynów dziennie. To także mit. Każdy z nas może w inny sposób się odwadniać, mieć mniej lub bardziej aktywni styl życia czy spożywać więcej lub mniej bogate w płyny pożywienia.

To sprawa indywidualna i musimy słuchać przede wszystkim własnego organizmu. Im więcej się ruszamy, tym więcej pijemy. Im więcej owoców i warzyw jemy, tym mniej możemy pić.

Czujesz się spragniony? To znak, że jesteś odwodniony

To także popularne powiedzenie. To, że organizm dopomina się o wodę nie oznacza, że od razu jesteśmy odwodnieni. Organizm jest niezwykle wytrzymały i zawsze pozostawia sobie zabezpieczenie. Oczywiście nie warto go zmuszać do czerpania wody z komórek, gdyż może być to groźne dla zdrowia.

Najważniejsze jest, aby pić regularnie, a nie wtedy, gdy nam się chce. Regularnie małe ilości płynów pozwalają utrzymywać równowagę nawodnienia.

Musisz pić mnóstwo płynów podczas treningu

Hiponatremia to stan, kiedy poziom sodu we krwi staje się zbyt niski. Dzieje się tak nie dlatego, że pijemy zbyt mało, dlatego, że PIJEMY ZBYT DUŻO.

Podczas treningu zdarza się nam pić mnóstwo płynów myśląc, że pocenie się nadmiernie nas odwadnia.

Dobrym sposobem jest ważenie się i uzupełnianie płynów w zależności od zmiany wagi w trakcie treningu. Pij 500 ml na każde stracone 450 g masy.

Komentarze: