jointhealth

WORKSHOP(7)

Stany zapalne mogą wywoływać różne reakcje – ból, zmęczenie, obrzmienie, wzdęcia oraz wiele innych. Są one wywołane przeróżnymi zaburzeniami czy alergiami. Istnieją jednak sposoby, aby zminimalizować ilość stanów zapalnych bądź całkowicie je usunąć.

Stany zapalne są w pewnym sensie naturalnym zjawiskiem, które bierze się m.in. z procesu starzenia. Mogą być one wywołane różnymi czynnikami – alergią na pokarm, przepuszczalnością jelit, nadmierną intensywnością treningu czy chorobą.

Głównym miejscem, w którym występują są stawy. Podczas treningu to nie mięśnie, a stawy zostają poddawane olbrzymim przeciążeniom, które wywołują stan zapalny wewnątrz tkanek. Wzrost płynu w stawach prowadzi do zapalenia, a zapalenie wpływa na wszelkie inne procesy fizjologiczne np. te związane z regeneracją.

Oto 6 sposobów na ograniczenie stanów zapalnych:

Glukozamina

Bierze udział w powstawaniu cząstek tworzących chrząstkę w stawach. Pozwala na taką pracę stawów, które amortyzuje przeciążenia i odciąża je.

Możemy ją zażywać w 2 formach: siarczan glukozaminy oraz chlorowodorek glukozaminy.

Siarczan glukozaminy poprawia ogólne zdrowie stawów, a chlorowodorek sprzyja odnowie tkanki. Dzienne zalecenia wynoszą ok 1500 mg.

 

Inhibitory COX-2

To zazwyczaj niesteroidowe leki przeciwzapalne, które pomagają zmniejszać bóle stawów i zmniejszać ilość enzymu COX-2 odpowiedzialnego za stan zapalny.

Występują one naturalnie w kurkuminie, pieprzu czarnym i oliwie z oliwek. Wszystkie te produkty zawierają OLEOKANTAL – związek który jest naturalnym inhibitorem COX-2.

 

Metylosulfonylmetan (MSM)

To naturalnie występujący związek siarki,m który znajduje się w zbożach, owocach, warzywach i mleku. Jest ona istotnym elementem stawów i chrząstek. Pomaga zachować ich strukturę i tworzyć wiązania diskarczkowe wewnątrz tkanek.

MSM zmniejsza ból, zmniejsza degenerację chrząstek i zmniejsza stan zapalny. Zalecana dawka to ok. 1000 mg 3 razy na dobę.

 

Ekstrakt z wiśni

Wiśnie są silnym antyoksydantem i środkiem przeciwzapalnym, dzięki antocyjanom. Zawarte w nich flawonoidy mają działanie przeciwzapalne.

Spożywanie wiśni, malin czy jagód wpływa na poprawę markerów uszkodzenia mięśni, ich funkcji, regeneracji, odbudowy chrząstki stawowej, zmniejszenie bólu oraz ilości stanów zapalnych. Zaleca się spożywanie ok. 240 ml dziennie.

 

Olej rybny

Kwasy omega-3 wykazują właściwości przeciwzapalne. Stosowany w diecie pozwala nie tylko poprawiać funkcje mózgu i układu krążenia, ale także zmniejszać ilość stanów zapalnych.

Kwasy DHA i EPA wpływają także na zwiększanie siły mięśni i poprawę syntezy białek. Zaleca się stosowanie ok. 4,5 g na dobę.

 

Imbir

Naturalny środek przeciwzapalny. Zawiera gingerole, które obniżają i wyciszają stany zapalne. Chronią także przed wolnymi rodnikami, dzięki czemu działają ochronnie.

Spożywanie imbiru pozwala poprawiać regenerację, odbudowę tkanek i chrząstek, zmniejszać ból i sztywność w stawach. Aby odczuć działanie imbiru należy spożywać go przez minimum 4 tygodnie w dawce ok. 100-2– mg dziennie.

Komentarze: