NAJDŁUŻSZA DYSKUSJA W HISTORII KULTURYSTYKI TRWA NADAL…

Wchodząc na salę treningową, mamy do wyboru ćwiczenia na wolnych ciężarach oraz ćwiczenia na maszynach i wyciągach. Do wolnych ciężarów zalicza się generalnie sztangi, hantle, sztangielki, odważniki oraz obciążniki przypinanie w celu dociążenia jakiejś części ciała. Najprostszym jednak „wolnym ciężarem” jest własne ciało.

W przypadku maszyn trajektorię ruchu narzuca konstrukcja maszyny, my mamy na to niewielki wpływ poprzez regulację co najwyżej wysokość siedzenia lub kąta pochylenia oparcia maszyny. Czasami jest też możliwość dopasowania długości ruchomego ramienia maszyny do naszych potrzeb.  Pomijając te wszystkie szczegóły główną różnicą między ćwiczeniami na wolnych ciężarach i na maszynach jest trajektoria toru ruchu  po jakiej przemieszcza się ciężar – w maszynach z góry nam narzucona, przy ciężarze wolnym dowolna.

Jeszcze do niedawna opinia ekspertów była jednoznaczna: zdecydowanie lepszy jest trening na ciężarach wolnych! Z czasem jednak zaczęto się zastanawiać, kiedy i dla kogo? Dla początkujących, czy dla zaawansowanych? Dla ludzi młodych, czy dla starszych? Dla trenujących na rozbudowę umięśnienia, czy dla trenujących zachowawczo w celu podtrzymania zdrowia i kondycji fizycznej? I tu odpowiedzi bywają różne.

Odpowiedzi ekspertów od treningów siłowych znajdziecie w KiF nr 11/2103

Komentarze: