B12

Mocno rozbudowane mięśnie naramienne (inaczej barki) nadają sylwetce taki wygląd, że z daleka widać, iż ich właściciel jest sportowcem o ponadprzeciętnej sile, czym od razu budzi on respekt otoczenia.

Inną sprawą jest, że szerokie bary i wąski pas tworzą taką sylwetkę, jaka dziś jest bardzo pożądana wśród mężczyzn. Nie wszystkie jednak osoby trenujące na siłowniach mają to szczęście, że zostały wyposażone przez naturę w wąski pas. Na szczęście nawet ci, którzy są w pasie nieco szersi, mogą wizualnie osiągnąć efekt pasa znacznie węższego rozbudowując boczne części mięśni naramiennych. I tu jedna uwaga, nie można jednak koncentrować się na rozbudowie jednych części tych mięśni, zaniedbując rozwój części pozostałych (części przednie i tylne), gdyż wtedy pracuje się na rzecz dysproporcji, która psuje obraz całej sylwetki.

Jak powinien wyglądać trening na rozbudowę mięśni naramiennych? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do ubiegłorocznego i tegorocznego wicemistrza Polski w kulturystyce tradycyjnej (kategoria + 100 kg) Macieja Kiełtyki.

Trzy aktony mięśnia ramiennego

Staw barkowy to miejsce, w którym ramię łączy się łopatką. Odpowiada on za ruch odwodzenia i przywodzenia oraz za ruchy rotacyjne. Tak duża wszechstronność tego stawu wymaga odpowiedniego umięśnienia i dlatego mięsień naramienny składa się z 3 części (tylnej, bocznej i przedniej), z których każda ma inne zadanie.

Przeważnie trening mięśni naramiennych postrzegany jest jako jedna całość, podczas gdy tak naprawdę są to 3 różne treningi, w trakcie których wykonuje się osobne ćwiczenia na każdą część tych mięśni.

Części boczne

Rozbudowa tych części jest bardzo pożądana (poszerza nas w ramionach) i nie jest zbyt trudna, wystarczy tylko:

– Ćwiczenia na te części robić w pierwszej kolejności,

– Pamiętać, że celem tych ćwiczeń jest maksymalne zaangażowanie bocznych części mięśni naramiennych w wykonywaną przez nas pracę (unoszenie i opuszczanie sztangielek). Cel ten tylko wtedy osiągniemy, gdy ograniczymy do potrzebnego minimum pracę mięśni czworobocznych i pozostałych dwóch części mięśni naramiennych.

– Stosować prawidłową technikę wykonania ćwiczeń.

Sprawdź ten artykuł w czerwcowym KiF nr 6/2017 lub przeczytaj ten artykuł na http://e.kif.pl/koszyk/

aaaaaa

Komentarze: