running-legs

Zdarza się, że w wyniku biegania narazimy się na kontuzje i urazy, w tym ból stawów. Często jednak te przypadłości nie są bezpośrednio spowodowane samym pokonywaniem kolejnych metrów, a nieodpowiednim przygotowaniem do biegania. Niewielu nawet aktywnych biegaczy zdaje sobie sprawę, że aby korzystać ze wszystkich dobrodziejstw tego sportu, najpierw trzeba się nauczyć jaki to robić. Jak więc poprawnie biegać, aby nie obciążyć stawów i dodatkowo wzmocnić je przed wysiłkiem?

Jak nauczyć się poprawnego biegania?

Istnieje kilka elementów biegu, które pomogą zredukować obciążenie stawów. Należą do nich skrócenie kroków, lądowanie na śródstopiu, uginanie kolan i zwiększenie rytmu biegu. Warto pamiętać, że podczas biegu siła nacisku na kolana, zdecydowanie przekracza ciężar wynikający z ciężaru naszego ciała.

Skrócenie kroku – wielu biegaczy twierdzi, że dłuższy krok zapewnia szybszy bieg. Nie jest to jednak prawdą. Ponadto dłuższe kroki niepotrzebnie angażują stawy w ich maksymalnym zakresie rozciągnięcia. W celu własnego bezpieczeństwa i w trosce o stawy warto skrócić krok podczas biegu nawet o 10 cm.

Uginanie kolan – brak zgięcia w kolanach to brak amortyzacji, który szczególnie niszczy staw kolanowy i plecy. Zginanie kolan podczas biegu pozwala na łatwiejsze odbijanie się od podłoża i tym samym powoduje, że bieg staje się bardziej „lekki” i mniej męczący.

Stały rytm biegu – podczas biegania najlepiej utrzymać równy rytm. Dzięki temu można uniknąć zadyszki, a nagłe przyspieszenia nie obciążą zbyt mocno i tak już intensywnie eksploatowanych kolan.

Lądowanie na śródstopiu – podczas biegu należy opierać ciężar działa na środkowej części stopy. Opieranie się na pięcie spowoduje przeciążenie stóp, kolan lub bioder. Lądowanie na śródstopiu zapobiega także efektowi hamowania piętą.

Delikatne zatrzymanie się – na koniec biegu nie zatrzymuj się zbyt gwałtownie. Staraj się stopniowo wytracić szybkość i biec coraz wolniej, a dopiero następnie całkowicie się zatrzymać. Szybki postój może być szokiem dla organizmu.

Sposoby na wzmocnienie stawów przed bieganiem

Na pewno przed rozpoczęciem biegu należy przeznaczyć czas na rozgrzewkę. Można wykonać kilka okrężnych ruchów biodrami, kilka pajacyków i rytmicznych uniesień kolan. Właśnie taka rozgrzewka aktywizująca stawy, pozwoli uchronić je przed kontuzją. U biegaczy szczególnie narażony na przeciążenia jest staw kolanowy.

Początkowi biegacze powinni wyznaczyć sobie na początku krótsze trasy i dopiero następnie sukcesywnie je wydłużać. Oprócz takich zabiegów wskazana jest również suplementacja, która pozwoli na wytworzenie zwiększonej ilości kolagenu – niezbędnego do prawidłowej pracy stawów. Warto zwrócić uwagę na suplement diety LITOZIN® Activ zawierający Rosenoid®– kompleks składników bioaktywnych wyizolowanych z dzikiej róży i witaminy C. Zwiększa ona w naturalny sposób produkcję kolagenu, który zapewnia elastyczność chrząstki stawowej, a także sprzyja jej regeneracji. Tabletka LITOZIN®Activ przypomina swoim kształtem migdał, co znacząco ułatwia jej przełykanie. Stosowanie preparatu już raz dziennie, przez czas około 3 miesięce i dłuższej powinno przynieść oczekiwane rezultaty.

Kolagenbeznowosc-2

Komentarze: