Czym jest ładowanie węglowodanami? Jak się stosuje ten proces oraz w jakim celu? Oto krótkie wyjaśnienie tej strategii dietetycznej, która staje się coraz popularniejsza nawet w tradycyjnej dietetyce.

Wiemy, że węglowodany służą nam jako źródło energii, a także jako uzupełnienie zużytego po wysiłku glikogenu. To właśnie on jest głównym wyznacznikiem wydolności wysiłkowej, zatem musimy dbać o jego odpowiedni poziom.

Carb back-loading to popularna strategia żywieniowa, która zaleca przede wszystkim spożywanie małych porcji węglowodanów na początku dnia oraz ich uzupełnianie po treningu. „Ładowanie” węglowodanów jest oparte na działaniu insuliny (hormonu anabolicznego), który ułatwia przepływ glukozy do komórek.

Wrażliwość na insulinę zwiększa się po intensywnym wysiłku poprzez pobudzenie mechanizmów obejmujących zwiększanie się wychwytu glukozy oraz jej transporterów GLUT4, a także wzrostu aktywności syntazy glikogenu.

Badania nad ładowaniem węglowodanów

Opublikowane w magazynie „Journal of Obesity” badania dotyczące eksperymentu wykonanego na osobach z nadwagą w ciągu 6 miesięcy. Całą grupę ochotników podzielono na 2 grupy, które konsumowały takie same ilości białka, węglowodanów i tłuszczów, jednak w nieco innych porach.

Jedna z grup spożywała większość węglowodanów w ciągu dnia, druga spożywała ich 80% w godzinach wieczornych.

Co się okazało? Grupa spożywające węglowodany w godzinach porannych straciła większą ilość tkanki tłuszczowej niż Ci, którzy spożywali je regularnie w ciągu dnia. Co więcej, osoby te wykazywały dłuższy okres nasycenia po jedzeniu.

Warto oczywiście wiedzieć, że aby uzyskać efekt ładowania węglowodanów potrzeba także szeregu innych czynników – intensywnej aktywności fizycznej, a także odpowiedniego długoterminowego planu dietetycznego. Ładowanie węglowodanów nie jest oczywistym sposobem na redukcję masy tłuszczowej i nie powinno się stosować tej metody bez przygotowania.

Komentarze: