dsc_03891-1024x682

Ryż to jeden z podstawowych składników diety osób dbających o sylwetkę, uprawiających sporty siłowe oraz dbających o zdrowie. Zazwyczaj na talerzu serwujemy ryż brązowy lub biały. Warto jednak zainteresować się mało popularnym, ale bardzo wartościowym ryżem czarnym. Ryż ten nazywano kiedyś ryżem zakazanym, przeznaczonym w Chinach jedynie dla cesarza.

Charakteryzuje się czarną barwą, a po ugotowaniu przybiera ją fioletową. Ma łagodny i orzechowy smak. Trzeba gotować go dosyć długo, bo aż 35-45 minut. Dlaczego ten mało popularny ryż powinien znaleźć wysokie miejsce w naszym menu?

Źródło aminokwasów i błonnika

Czarny ryż to solidna porcja wysokiej jakości wartości odżywczych, a także za sprawą ciemnofioletowego koloru – antocyjanów.

Chociaż wszystkie odmiany ryżu zawierają niezbyt dużą ilość białka, to w ryżu czarnym jest go najwięcej – 8,5g/100g (ryż biały zawiera 6,8g/100g). N uwagę zasługuje to, że białka ryżu czarnego to źródło ważnych dla organizmu człowieka 18 aminokwasów.

Po ryż czarny powinniśmy sięgnąć ze względu na zawartość tak ważnego dla zdrowia błonnika, którego jest coraz mniej w dzisiejszych standardowych (przetworzonych i „oczyszczonych”) produktach spożywczych. Ryż czarny zawiera go 4,9g/100g, natomiast w ryżu białym jest go zaledwie 0,6g/100g. Pamiętajmy, że błonnik to niezbędny składnik dla utrzymania przewodu pokarmowego w odpowiedniej kondycji.

Zalety i wady błonnika w ryżu

Błonnik wiąże wodę, pobudza perystaltykę jelit, pomaga w formowaniu masy kałowej oraz prawidłowym jej wydalaniu. Dzięki temu usuwa z przewodu pokarmowego wszystkie zalegające „śmieci” np. potencjalne mutageny i substancje rakotwórcze, zmniejszając tym samym ryzyko zachorowania na nowotwór okrężnicy. Dla utrzymania tej korzyści niezbędna jest odpowiednio duża podaż wody, aby nie doprowadzić do utworzenia twardych kulistych mas, co da odwrotny efekt od zamierzonego.

Pamiętajmy też, że ryż czarny jest pokarmem ciężkostrawnym i nie będzie zalecany tym osobom, które cierpią na pewne choroby układu pokarmowego, dla których obowiązuje dieta lekkostrawna lub np. niskobłonnikowa.

Choć zawartość błonnika w ryżu czarnym jest na podobnym poziomie jak w ryżu brązowym, to ze względu na swoje walory jest dla niego zdrowszą alternatywą. W porównaniu z wieloma innymi rodzajami ryżu czarny ryż ma dużo mniej cukru i sodu a znacznie więcej witamin z grupy B, wapnia, magnezu, żelaza i cynku.

Ciąg dalszy znajdziecie w KiF nr 9/2016

vdvdv

Komentarze: