W poprzednich artykułach opisywaliśmy korzyści płynące z diety ketogenicznej i aspekty, które należy spełniać podczas jej stosowania. Teraz chcemy przedstawić Wam wykonanie diety ketogenicznej w praktyce.

Powolne redukowanie węglowodanów

Najczęstszym błędem jest szybkie i gwałtowne obcinanie węglowodanów. W takim przypadku metabolizm ulega spowolnieniu, a procesy np. spalania tkanki tłuszczowej zamiast przyspieszać ulegają zatrzymaniu.

Co więcej, sama redukcja węglowodanów bez odpowiedniego wyrównania kalorii z tłuszczów i uzupełnienia minerałów może mieć negatywny wpływ na florę bakteryjną jelit. Jeśli dopuścimy do tego, aby w naszych jelitach mikrobiom uległ zmniejszeniu możemy zacząć mieć problemy z procesami trawiennymi czy samopoczuciem.

Idealnym rozwiązaniem, aby zachować zdrowie i korzystać z diety ketogenicznej jest powolna redukcja węglowodanów trwająca nawet kilka tygodni. Ten cas jest niezbędny dla naszego organizmu, aby zarówno mikrobiom jelitowe jak i procesy hormonalne dostosowały się do nowych warunków.

Często stosuje się także probiotyki, które ułatwiają przejście z diety tradycyjnej na dietę ketogeniczną.

 

Dbaj o minerały i witaminy

Właściwa równowaga elektrolitowa w organizmie podczas przechodzenia na dietę ketogeniczną i w jej trakcie jest niezbędna.

Pamiętajcie, aby dbać o odpowiedni poziom wapnia, cynku, magnezu, żelaza, witaminy B6 i B12, potasu i sodu.

Przykładowe średnie wartości mineralne:

Cynk – 30 mg
Magnez – 450 mg
Żelazo – 1 g
Sód – 2,400 mg
Potas – 4,700 mg
Witamina B6 – 15 mg
Witamina B12 – 15 mcg

 

Tłuszcz przyjacielem

To tłuszcz przejmie rolę energetyczną, gdy całkowicie wyeliminujemy węglowodany z diety. Musimy zatem dobierać takie źródła, które będą dla nas zdrowie, pożywne i sycące.

Źródłami tłuszczów na diecie ketogenicznej są zazwyczaj:

– ryby
– czerwone mięso
– orzechy
– nasiona
– oleje
– awokado

Dieta ketogeniczna to nieustanna dbałość o to, co jemy. Staranie o to, aby czerpać korzyści z diety ketogenicznej mogą zostać zachwiane jeśli nagle powrócimy do węglowodanów. Dobór produktów jest zatem niezwykle ważny.

Nawet najmniejsze dodatki mogą okazać się zbędne w naszej diecie np. ketchup, mleko, jogurt, ogórki,marchew czy ocet balsamiczny.

Komentarze: