Nie wierz tym, którzy mówią, że tylko małe regularnie posiłki reguluje Twój głód. To o wiele bardziej skomplikowane, zwłaszcza, że to skład i produkty posiłków decydują o naszym głodzie, nie zaś sama częstotliwość.

To, że powinniśmy jeść małe i regularne porcje wiemy od zawsze. Każdy dietetyk i trener będzie nam o tym mówił. Problem z głodem dotyczy zazwyczaj tych, którzy jedzą nieregularnie czyli rezygnują ze śniadania na rzecz wielkiego tłustego obiadu i podjadania w nocy.

Ale czy to prawda, że aby czuć się sytym i jeść zdrowo należy spożywać minimum 5 posiłków dziennie?

Jedno z badań dotyczące wzorców dietetycznych miało na celu ocenę wpływu jedzenia na stany zapalne. W tym badaniu 12 uczestników jadło:

– duże śniadanie
– 2 mniejsze posiłki (90 minut odstępu)

Osoby te miały oceniać swój głód i samopoczucie. Druga grupa miała spożywać posiłki co 30 minut o 8 rano do 12 popołudniu.

Grupa 1 miała ostrzejszy spadek głodu, dzięki czemu ich posiłki przesuwały się do przodu. Grupa 2, która spożywała częste posiłki wykazywała znacznie większy i częstszy głód.

Powód?

Różnice pomiędzy tymi grupami wynikały przede wszystkim z różnic w hormonach. Najważniejszym hormonem kontrolującym głód jest GRELINA. W grupie 2 (więcej posiłków) greliny było znacznie więcej w krwiobiegu ochotników, niż w grupie 1.

 

Zadaj sobie ważne pytanie

Odpowiedni plan dietetyczny pozwala Ci na uzyskanie odczuwalnej energii, nasycenia, oraz chęci zjedzenia posiłki po określonym czasie. Oto ważne pytania:

– Czy czuję się głodny po zjedzeniu?
– Jak szybko zaczynam być głodny po zjedzeniu?
– Jak silny jest mój głód pomiędzy posiłkami?

Odpowiedzi na te pytania mogą podsunąć Ci wskazówki na temat tego, jak powinieneś jeść, co i w jakich odstępach. Biorąc pod uwagę odpowiedzi możemy ustalić zachowanie się cukru we krwi, metabolizmu oraz składników odżywczych w diecie.

Komentarze: