Tłuszcze w naszej diecie to jedne z podstawowych składników odżywczych dla człowieka. Są tak samo ważne jak białka, węglowodany, składniki mineralne i witaminy. Przez lata rozwinęła się dziwna moda na ich ograniczanie w diecie ze względu na ich wysoką kaloryczność, winowajcę nadwagi, otyłości i chorób serca. Tak, są bardziej kaloryczne niż białka czy węglowodany, bowiem ich 1 g dostarcza 9 kcal, natomiast 1 g białek czy węglowodanów – 4 kcal, jednak to nie one winne być oskarżane za otyłość i nadwagę. Przez lata obserwacji diet niskotłuszczowych wcale nie zauważono poprawy zdrowia ludzi, a nawet zauważono jego pogorszenie.

Nie od tłuszczów się tyje!

Tłuszcze, oprócz dostawy kalorii, odpowiadają za produkcję hormonów, żółci i otoczek komórek nerwowych. Przeciwdziałają alergiom oraz utrzymują elastyczność skóry. Gdy ich nie będzie, to zafundujemy sobie obniżenie poziomu hormonów, który objawia się brakiem pociągu seksualnego, chronicznym zmęczeniem, stanami depresyjnymi, suchością skóry, zatrzymaniem miesiączkowania.

To nie one łatwo przekształcają się w tkankę tłuszczową, ale węglowodany! To właśnie w obecności tłuszczów witaminy takie jak A, D, E, K mogą spokojnie zostać wykorzystane przez nasz organizm. Witaminy te rozpuszczają się właśnie w tłuszczach, dlatego też nie do końca trafna jest opinia typu „jedz chude mięso”, „pij chude mleko”, czy „najlepiej w ogóle wyrzuć tłuszcze z diety”. Jest to błąd.

 

Olej „z wyboru”

Pozbawiając się żywności bogatej w tłuszcze pozbawiamy się rozpuszczalnych w tłuszczach witamin. To właśnie tłuste mleko i mięso zawiera ich najwięcej. Oczywiście wszystko należy robić z głową, bowiem brak kontroli nad ogólną podażą kalorii w diecie nie obejdzie się bez skutku na wyglądzie naszej sylwetki. Tak więc obecność tłuszczu w diecie jest wymagana, a tym, którzy dbają o sylwetkę i namiętnie liczą kalorie, zaleca się nie eliminację ich z diety, a wręcz odwrotnie, i nie koniecznie muszą być to duże ich ilości.

Ciąg dalszy znajdziecie w nr 5/2016 – Zamów prenumeratę

Zobacz nasze modelki na Instagramie

ON NOW

Komentarze: