Periodyzacja treningów

Periodyzacja treningów nie jest żadną nowością dla osób, które od wielu lat ćwiczą na siłowni, ale  tylko niewielki procent spośród nich ją stosuje. Cała reszta woli non stop trenować na masę nie zważając na to, że zastosowanie metody periodyzacji zwiększa skuteczność treningów rozwoju tej masy.

Takie podejście do treningów jest  nieracjonalne, gdyż mając doskonałe „narzędzie” do rozbudowy mięśni i ćwicząc na tę rozbudowę, nie korzysta się z niego. Jak się domyślam, wynika to z faktu, że chęć do zwiększenia masy mięśniowej jest u wielu osób tak duża, że typowe treningi na jej wzrost przesłaniają im sens okresowego stosowania innych treningów, które, jak na ironię, mogą wnieść duży wkład w zwiększenie tej masy.  W takiej sytuacji osoby te do oporu (a nawet i dłużej) wykorzystują typowe treningi na masę i nawet zastój w jej zwiększaniu nie jest dla nich sygnałem do jakiejś zmiany. . W ten sposób tracą czas, pieniądze i energię na treningi, które nie są w stanie doprowadzić ich do wytyczonego celu.

 

Czas na weryfikację metod treningowych

Jest pełnia lata, a wysoka temperatura powietrza i ładna pogoda nie skłaniają do tego, aby czas wolny spędzać na siłowni.  Wielu amatorów ćwiczeń siłowych w tym czasie robi sobie kilka tygodni wolnego od treningów lub bardzo ogranicza zarówno ich częstotliwość, jak i intensywność.

Gdy jest się daleko od sali treningowej, warto dokładnie przyjrzeć się dotychczasowym treningom i rezultatom, jakie one dawały. Warto też treningi te szczegółowo przeanalizować oraz wysunąć wnioski, które w przyszłości pozwolą zwiększyć ich efektywność oraz  zaplanować treningi na kilka najbliższych miesięcy.

Warto też poważnie się zastanowić, czy do treningów nie wprowadzić metody periodyzacji. Ja ze swojej strony namawiam do tego wszystkie osoby ćwiczące ze względu na efekty, jakie metoda ta daje.

Periodyzacja treningów oznacza podzielenie pewnego okresu treningowego (może to być np. 6 miesięcy) na kilka etapów, które nazywają się mezocyklami (mezocykl może trwać od kilku do kilkunastu tygodni). Każdy mezocykl prowadzi do innego celu (wzrost masy, wzrost siły, regeneracja, poprawa separacji i rzeźby mięśni)  i w  każdym treningu wygląda inaczej (inna jest intensywność i objętość treningów, inne też są stosowane metody treningowe). Mezocykl można podzielić na kilka krótszych etapów zwanych mikrocyklami, które mogą trwać od kilku do kilkunastu dni.

 

Ciąg dalszy w KiF nr 7-8/20116

Komentarze: