Modna i popularna dieta tłuszczowa opiera się głównie na działaniu energetycznym ketonów. Jest to skomplikowany proces, który wymaga odpowiedniego podejścia i wiedzy. Oto kilka mitów na temat ketogenezy.

MIT 1 – Większy poziom ketonów zwiększa spalanie tłuszczu

Jeśli zależy nam na spalaniu tłuszczu to dieta tłuszczowa może okazać się dobrym sposobem. Jednak rozpowszechniane informacje o tym, że im więcej ketonów, tym większe spalanie tkanki tłuszczowej to błąd i mit.

Produkcja ketonów jest wynikiem lipolizy (rozpadu tłuszczu), nie bezpośrednią przyczyną utraty tkanki tłuszczowej. Spalanie tłuszczu nie zależy zatem od poziomów ketonowych.

 

MIT 2 – Poziom ketonów w zakresie 1,0-1,5 mmol/l nie jest dobry

Stan metaboliczny                                         Poziomy ketonów we krwi (p-OHB, mmol / L)
Mieszana dieta 4,5                                         0,1-0,2
Całonocnym na mieszanej diecie 2            <0,5
Nutritional ketoza 6                                       0,5-5,0
Ketoza medycznie terapeutyczna 2           2.0-7.0
Razem głodu 1                                               5.0-8.0
Cukrzycowa kwasica 6                                 15-25

U normalnych ludzi, którzy nie mają intensywnego wysiłku a w ich diecie głównym składnikiem są węglowodany poziom ketonów jest zazwyczaj bardzo niski (0,1-0,1 mmol/l). Osoby na diecie tłuszczowej mają znacznie wyższy poziom ketonów na stałym poziomie (0,5-1,0 mmol/l)

 

MIT 3 – Glukoza wskazuje poziom ketonów

Korelacja między insuliną, poziomem glukozy a ketonami jest bardzo zawiła. Pamiętajmy o tym, że redukcja węglowodanów prowadzi do obniżenia poziomu glukozy i insuliny. W ramach tego, z biegiem czasu, zwiększa się produkcja ketonów. Jednak nie jest to jednoznaczne z tym, że im mniej glukozy, tym więcej ketonów.

Istnieje wiele innych czynników, które mają wpływ na poziom glukozy, insuliny czy ketonów. Może być to np:

– indywidualna wrażliwość insulinowa
– ilość spożywanych tłuszczów
– metabolizm tłuszczów i węglowodanów
– ilość stresu
– ilość snu

Niektóre osoby mogą mieć poziom glukozy około 90 mg/dl (5,0 mmol/l).

 

MIT 4 – Badanie kolorem

W badaniu na pomiar ketonów możemy posługiwać się kolorami, które teoretycznie wskazują ich ilość. Kolor fioletowy oznacza najwyższy poziom, zaś im bardziej jaśniejsze kolory tym mniejsza jest ich ilość. To oczywiście znów zależy od wielu czynników, dlatego badanie to nie jest do końca wymierne.

KetostixLabelCloseup

 

Źródło:

  • Gasior, M., Rogawski, M. A., & Hartman, A. L. (2006). Neuroprotective and disease-modifying effects of the ketogenic diet. Behavioural Pharmacology,17(5-6), 431.
  • Volek, J., Phinney, S., Kossoff, E., Eberstein, J. A., & Moore, J. (2011). The art and science of low carbohydrate living: an expert guide to making the life-saving benefits of carbohydrate restriction sustainable and enjoyable. Beyond Obesity LLC.

 

Komentarze: