Lato jeszcze trwa (koniec kalendarzowego lata 23 września), więc przygotowania do jesiennego sezonu nie powinny być zbyt intensywne, ale na tyle poważne, abyśmy od początku października byli głodni „żelaza” i chętni do stosowania super-intensywnych metod treningowych.

Zaczynamy od wyboru odpowiedniego systemu treningowego. System ten nie może doprowadzić nas do skrajnego przeciążenia, lecz musi odpowiednio mocno pobudzić i przygotować zarówno mięśnie, jak i cały organizm do intensywnych treningów wymagających zwiększonego wysiłku.

TOTAL BODY TRAINING

To nasza propozycja. Koncepcja nie jest nowa, ale w przedstawionej formie jest zmodyfikowana w ten sposób, że uwzględnia najnowsze zalecenia płynące z badań naukowych. Treningi powinny być krótkie, a liczba serii i powtórzeń w seriach ograniczona. Dużą wagę przykłada się do regeneracji mięśni, na którą się przeznacza odpowiednio dużo czasu. Ten etap wstępny nie może być jednak przysłowiowym „spacerkiem”, mięśnie muszą go poczuć.

Trening mięśni całego ciała 3 razy w tygodniu

Taki system treningów jest idealny na omawiany przez nas okres. Tyle tylko, że przy tej częstotliwości ćwiczeń standardowy trening mięśni całego ciała, zalecany osobom początkującym lub trenującym na utrzymanie masy mięśniowej, jest morderczo długi, a przez to wyczerpujący energetycznie i psychicznie. Żeby tego uniknąć, ograniczamy na pojedynczym treningu liczbę ćwiczeń na daną grupę mięśniową, liczbę serii oraz liczbę powtórzeń w seriach.

Podstawą każdego treningu na daną grupę mięśniową muszą być ćwiczenia wielostawowe, zaliczane do grupy ćwiczeń podstawowych. Oczywiście, wykonujemy także ćwiczenia jednostawowe (izolowane), ale odgrywają one rolę ćwiczeń uzupełniających.

 W KiF nr 9/2013 (Przed jesiennym atakiem na masę) dalsza część tego, w jaki sposób rozpocząć treningi zwieszające masę mięśniową.

Komentarze: