W Polsce to kawa stanowi główny sposób na pobudzenie, jednak w Ameryce Południowej to yerba mate ma monopol jako napój pobudzający. Dlaczego? Otóż yerba mate zawiera znacznie więcej składników odżywczych niż kawa, a także ma znacznie dłuższe i łagodniejsze działanie pobudzające. Oto niezbędnie informacje, jakie powinniście wiedzieć o yerbie, i które być może skuszą Was do jej wypicia bądź spróbowania.

 

3 alkaloidy

W yerbie znajdziemy:

Kofeinę – zawartą także w kawie

Teobrominę – zawartą w czekoladzie

Teofilinę – zawartą w herbacie

Yerba parzona w tradycyjny sposób zawiera mniej więcej 165 mg kofeiny, podczas gdy zwykła „mała czarna” zawiera 40-50 mg.

Co więcej, yerba oferuje także witaminę A, B, C E, a także 9 minerałów i 15 aminokwasów.

 

Związki zawarte w yerba mate

Kofeina – przeciwnowotworowa, działa odchudzająco, przeciwutleniająca, moczopędna, pobudzająca, rozszerzająca naczynia krwionośne

Kwas chlorogenowy – przeciwutleniający, przeciwcukrzycowy, przeciwnowotworowy, żółciopędny, przeciwbólowy

Chlorofil – przeciwbakteryjny, przeciwnowotworowy

Cholina – przeciwcukrzycowa, cholinergiczna, lipotropowa

Kwas nikotynowy – żółciopędny,  hipocholesterolemiczny

Kwas pantenowy – przeciwalergiczny, przeciwzapalny, zapobiega zmęczeniu

Rutyna – przeciwwirusowa, przeciwutleniająca, przeciwnowotworowa, przeciwwrzodowa

Tanina – przeciwutleniająca, przeciwnowotworowa, inhibitor MAO, inhibitor lipooksygenazy

Teobromina – moczopędna, pobudzająca, rozluźniająca

Teofilina – moczopędna, żółciopędna, rozluźniająca

Kwas ursolowy – przeciwbólowy, przeciwutleniający, przeciwarytmiczny, przeciwnowotworowy, ochrony przed chorobą Alzheimera

 

Z czego składa się yerba mate?

To zazwyczaj susz z pociętych listków i gałązek krzewu Ilex paraguariensis zwanego Zielonym Złotem. To ludzie z plemienia Guarani jeszcze w czasach prekolumbijskich odkryli działanie tego zioła. Redukowali nim zmęczenie, rozjaśniali umysł oraz ograniczali uczucie głodu.

W Ameryce Południowej ponad 30% społeczeństwa pije ok. 1 litra yerba mate dziennie.

 

Różnica w yerba mate

Różnice w smaku, mocy i wyglądu zależą m.in. od:

  • miejsca uprawy (inaczej smakują liście dojrzewające w wilgotnym miejscu, inaczej zaś te dojrzewające w pełnym Słońcu)
  • sposobem przetwarzania i przechowywania suszu (suszenie powietrzem bądź dymem)
  • stosunkiem zawartości liści, gałązek i pyłu (im więcej liści, tym lepiej)
  • rodzajem i ilością dodatków (suszonych owoców, ziół czy aromatów)

 

Przygotowanie yerba mate na ciepło

Ruch nr 1

Do naczynia wsyp yerba mate – tradycyjnie susz wsypuje się od 1/4 do 3/4 objętości naczynia. Początkujący powinni zacząć od mniejszych ilości

Ruch nr 2

Po wsypaniu, zakryj otwór naczynia i przechyl je „do góry dnem”, aby drobniejsze kawałki i pył opadły w stronę dłoni.

Ruch nr 3

Po obróceniu naczynia do normalnej pozycji przechyl je pod kątem 45 stopni i włóż rurkę (bombillę) w pustą przestrzeń naczynia. Staraj się, aby bombilla się nie poruszała. Nie mieszaj nią także naparu podczas picia.

Ruch nr 4

Pod tym samym kątem dolej odrobinę zimnej wody dla zwilżenia suszu. Uchroni to napar przed utratą smaku i właściwości odżywczych. Odczekaj chwilę, aż susz wchłonie wodę.

Ruch nr 5

Do naczynia dolej ciepłej wody (70-80 stopni Celsjusza) o odczekaj chwilę aż napar ostygnie i wchłonie wodę.

Ruch nr 6

Wodę możesz dolewać 5-7 razy na porcję, aż do utraty smaku.

Zobacz nasze modelki na Instagramie

ON NOW

Komentarze: