Co zrobić, gdy do sezonu letniego zostało już niewiele czasu, a mamy jeszcze na sobie niepokojąco duży nadmiar tkanki tłuszczowej? Jedynym rozsądnym wyjściem jest trening cardio.

Niezależnie od rodzaju ćwiczeń, jakie robimy na treningu, wiąże się to z wysiłkiem aerobowym lub anaerobowym. Aerobowy oznacza użycie tlenu, a zatem podczas takiego wysiłku organizm wykorzystuje tlen zawarty w powietrzu do produkcji energii. Natomiast podczas wysiłku anaerobowego organizm wytwarza energię bez udziału tlenu.

Każdy rodzaj wysiłku fizycznego, w następstwie którego szybciej zaczyna bić nam serce oraz szybciej oddychamy, można nazwać treningiem cardio, pod warunkiem, że taki wysiłek może trwać długo, a nie tylko przez kilkanaście, czy kilkadziesiąt sekund.

Energia czerpana z tłuszczu

Najpopularniejsze formy treningu cardio to: szybki marsz, trucht, bieg, pływanie, jazda na rowerze, taniec, skakanie na skakance, nordic walking, a także trening siłowy z wykorzystaniem metody obwodowej.

Każdy trening aerobowy jest treningiem cardio, a nie każdy trening cardio jest treningiem aerobowym. Jeżeli wysiłek będzie tak duży, że przekroczymy granicę maksymalnej zdolności organizmu do wchłaniania tlenu (VO2max), to trening przestaje być treningiem aerobowym, a zaczyna być wysiłkiem beztlenowym (anaerobowym).

Podczas wysiłku aerobowego podstawowym źródłem energii dla organizmu są kwasy tłuszczowe, które czerpie on z zalegającej tkanki tłuszczowej. Kwasy te ulegają spalaniu czyli utlenianiu. Ponadto organizm czerpie energię z tłuszczu znajdującego się w mięśniach oraz narządach wewnętrznych i krwi.

Można zatem powiedzieć, że spalanie tkanki tłuszczowej idzie „na maksa” . To może skłaniać do przekonania, że im dłużej będzie trwał trening aerobowy, tym większa ilość tkanki tłuszczowej zostanie spalona. Niestety, takiej zależności nie ma, gdyż po przekroczeniu pewnego czasu trwania treningu aerobowego, reakcje organizmu zaczynają polegać na zjadaniu własnego białka, czyli – na formowaniu się procesu katabolicznego. Inną sprawą jest to, że przy zbyt długim czasie treningu aerobowego doświadcza się bardzo szkodliwego działania kortyzolu, którego wydziela się coraz więcej.

Nie zaleca się dłuższego czasu treningu aerobowego niż 60 minut. Zamiast robić dłuższe treningi o wiele lepiej jest zwiększyć liczbę takich treningów w tygodniu.

Sprawdź ten artykuł w czerwcowym KiF nr 6/2017 lub przeczytaj ten artykuł na http://e.kif.pl/koszyk/

aaaaaa

Komentarze: