young bodybuilders shirtless

Zdecydowana większość artykułów zamieszczanych w mediach jest adresowana do osób o typie budowy mezomorficznym i ektomorficznym. Najwyższa więc pora zająć się osobami o trzecim typie budowy, a mianowicie endomorficznym. Znamienne jest to, że ze względu na różnice w metabolizmie i fizjologii organizmów, programy treningowe i żywieniowe dla mezomorfików i ektomorfików, nie są dobre dla endomorfików.

DSC_2349
Endomorfik to zazwyczaj osoba niska, krępa, przysadzista, posiadająca  obszerniejsze zarysy sylwetki, barczysta, ale dosyć szeroka w talii. Charakterystyczne dla takiej osoby jest to, że łatwo powiększa wielkość mięśni, ale też szybko nabiera tkanki tłuszczowej, której pozbycie się utrudnia jej wolnie tempo  metabolizmu.

Oprócz widocznych różnic w budowie fizycznej endomorfika, ektomorfika i  mezomorfia są jeszcze  różnice niewidoczne, które dotyczą przemian biochemicznych oraz metabolicznych. To te przemiany decydują o tym, jak dużo tkanki tłuszczowej organizm odkłada i jak dużo spala.

Insulina w akcji

W diecie endomorfika nastawionej na przyrost suchej masy mięśniowej i utrzymanie tkanki tłuszczowej na jak najniższym poziomie, kluczową rolę odgrywa insulina. To w insulinie  kryje się główna metaboliczna przyczyna większego odkładania się tkanki tłuszczowej u endomorfików.

Insulina to hormon za sprawą którego podstawowe składni odżywcze (glukoza, aminokwasy, wolne kwasy tłuszczowe) przechodzą przez ściany komórek do ich wnętrza, po czym są wykorzystywane jako materiał budulcowy i energetyczny.

Na pytanie w jaki sposób określić czy jesteś endomorfikiem i jak powinien wyglądać trening endomorfika znajdziecie odpowiedź w KiF nr 11/2013 

Komentarze: