Część stałych bywalców siłowni bardzo ciężko pracuje na treningach w celu rozbudowy masy mięśniowej nie orientując się dokładnie, na czym ten proces polega. To skutkuje błędami, które niepotrzebnie opóźniają efekty treningów. Wiedza oraz umiejętność jej wykorzystania to podstawa sukcesu w każdej dziedzinie życia, także w kulturystyce.

Mięśnie rozrastają się od wewnątrz. Za sprawą treningu siłowego o odpowiednio dużej intensywności dochodzi do uszkodzeń włókien mięśniowych w trenowanych mięśniach. W ciągu kilku najbliższych dni po takim treningu organizm naprawia uszkodzone włókna, a następnie, jeżeli ma stworzone do tego odpowiednie warunki,  zwiększa masę tych włókien za sprawą zwiększenia struktur białkowych znajdujących się wewnątrz mięśni (powiększeniu ulegają mikrowłókna aktyny i miozyny).

Proces rozrostu mięśni zaczyna się od ich bardzo mocnego skurczu wynikającego z konieczności pokonania oporu stawianego mięśniom przez użyty do ćwiczenia ciężar. Aby dało to  oczekiwany efekt (mocne uszkodzenie włókien mięśniowych), siła bodźców uzyskanych z wykonywanej serii musi mieć być odpowiednio duża, co oznacza, że trzeba doprowadzić do takiej sytuacji, w której wykonanie kolejnego powtórzenia będzie zmuszało mięśnie do krańcowego wręcz wysiłku. Zasada ta obowiązuje niezależnie od tego, czy seria liczy 5, 10, 15 czy 20 powtórzeń.

Treningi siłowe ukierunkowane na przyrost masy mięśniowej polegają na stworzeniu mięśniom takich warunków, w których będą one miały możliwość co najmniej kilkukrotnego kurczenia się w jednej serii w celu pokonania oporu stawianego im przez ciężar. Muszą przy tym być spełnione dwa warunki – skurczów tych nie może być mniej niż 5, a  ich siła musi być dla włókien mięśniowych niszcząca.

Skurcze mięśni na granicy ich możliwości pokonania oporu stawianego im przez użyty do ćwiczenia ciężar są tym elementem treningu, który najskuteczniej zmusza mięśnie do rozrostu.

Zwiększanie masy mięśniowej polega m.in. na reakcji organizmu na bodźce wynikające z wykonywanych ćwiczeń. Cały ten proces reguluje mechanizm zwany Zespołem Adaptacji Organizmu do warunków, w jakich przyszło mu funkcjonować. I tak, jeżeli za sprawą ćwiczeń fizycznych dostarczymy mięśniom bodźców o niespotykanej dotąd sile,  to wtedy organizm podejmie  reakcje obronne, które prowadzą do rozbudowy mięśni. Odbywa się to w 3 etapach: etapie niszczenia, etapie naprawy i etapie rozbudowy.

Ciąg dalszy znajdziecie w KiF nr 9/2016

vdvdv

Komentarze: