Cardio dobre na serce

W latach 80 ubiegłego wieku naukowcy szukali dowodów na szkodliwość sportów siłowych i wytrzymałościowych względem serca, jednak jak się okazało treningi tego typu wzmacniają serce. W jaki sposób?

Skąd teoria o szkodliwości treningu siłowego i cardio? Otóż kanadyjscy naukowcy podczas badań na sportowcach zauważyli, że podczas wysiłku ciśnienie krwi zwiększa się nawet 4-krotnie. Dzieje się tak, aby stawić opór wewnętrznym przeciążeniom, które znosi organizm podczas wysiłku. Dotyczy to głównie lewej komory serca, która powiększa się, stając się przy tym silniejsza.

Wykonuj aeroby

Treningi wytrzymałościowe zwiększają siłę serca. Dzięki nim serce staje się silniejsze, co sprawia, że przy mniejszej liczbie uderzeń pompuje ono więcej krwi. Stąd tak niskie tętno u sportowców wytrzymałościowych. „trenowane” serce powiększa się, dzięki czemu dostarczana do mięśni zostaje większa ilość tlenu, którego tak bardzo potrzebujemy przy wysiłku wytrzymałościowym.

Ma to również związek z wytwarzaniem większej ilości krwi. W ciele normalnego człowieka jest jej ok. 4,5 litra, natomiast u aktywnych fizycznie może jej być nawet do ponad 6 litrów. Jak łatwo się domyślić, przekłada się to na większy pułap tlenowy.

Wydłuż sobie życie

Trening cardio zwiększa powstawanie suchej masy mięśniowej. Ilość takiej masy może wpływać na tolerancję tłuszczową i to jak ten tłuszcz zostaje zagospodarowany. To wszystko daje efekt „zatrzymania” starzenia się komórek. Wraz z biegiem czasu obniża się poziom aktywności komórek zatem trening siłowy i wytrzymałościowy jest jedyną alternatywą do tego, aby jak najdłużej utrzymać wysoki poziom aktywności komórkowej.

Komentarze: