Rozmowa z Shawn’em Ray’em

Wielu ćwiczących naśladuje plany treningowe czołowych kulturystów, co ty o tym sądzisz?Nie obraź się, ale tak się dzieje m. in. za sprawą magazynów kulturystycznych. Publikują one opisy takich treningów, a młodzież bezmyślnie je naśladuje. Zauważ, że młodzi często utożsamiają się ze swoimi idolami. Naśladują ich sposób bycia, ubierania się, mówienia, dlaczego nie mają naśladować treningów?Jest to duży błąd, bowiem ci adepci kulturystyki nie biorą pod uwagę faktu, że ich wzorce mają za sobą lata treningów, a ich mięśnie, stawy oraz ścięgna są do takich treningów dobrze przygotowane. O tym najczęściej się nie pamięta. Zbyt wczesne wchodzenie osób z niewielkim stażem treningowym w intensywne treningi jest niebezpieczne. Próby takie kończą się z reguły przetrenowaniem.Każdy, kto poważnie podchodzi do treningów, powinien ćwiczyć w sposób odpowiedni do swoich możliwości i przygotowania. Tylko takie podejście może przynieść oczekiwane rezultaty.Co w kulturystyce jest ważniejsze – technika wykonywania ćwiczeń, czy ciężar, którym się ćwiczy?Kulturystyka to nie trójbój siłowy czy podnoszenie ciężarów, tutaj najważniejsze jest, aby ćwiczonym mięśniom zapewnić optymalną dawkę bodźców. Z tego względu, nade wszystko, liczy się technika wykonywania ćwiczeń. To technika plus ciężar, a nie sam ciężar sprawiają, że mięśnie mają możliwość pełnego udziału w ćwiczeniu. Dlatego adept kulturystyki powinien nauczyć się przede wszystkim prawidłowego wykonywania każdego ćwiczenia i każdego ruchu w ćwiczeniu. Oczywiście, wielkość ciężaru jakim ćwiczymy nie jest bez znaczenia, ponieważ przy zbyt małym obciążeniu, małe też będą działające na mięśnie bodźce.Wniosek z tego jest taki, że ciężar zawsze dopasowujemy do techniki, nigdy odwrotnie.Czy uważasz, że jeżeli kulturysta nie ma predyspozycji do tego sportu, to może osiągnąć znaczący sukces?No cóż, w kulturystyce genetyka jest sprawą bardzo istotną i w wielu przypadkach to właśnie ona decyduje, czy dana osoba będzie zajmowała czołowe miejsca w zawodach kulturystycznych, czy też nie. Jeżeli będziesz miał np. szerokie biodra a wąskie barki, to trudno liczyć na odniesienie większego sukcesu. Na pewno dzięki ćwiczeniom można w sylwetce wiele poprawić, ale pamiętajmy, że pewnych barier przekroczyć się nie da. Kulturystyka jest sportem, który jeżeli chodzi o wygląd, może wiele zmienić, ale nie wymagajmy od niej cudów.Załóżmy, że ćwiczący chce ułożyć sobie plan treningów i do tego planu dopasować dietę. Czym powinien się kierować, aby zrobić to prawidłowo?Należy zacząć od tego, że nie ma organizmów identycznych. Z tego też względu nie może być jednego dla wszystkich planu treningowego, ani jednej dla wszystkich diety. Najlepiej z tymi problemami zwrócić się do instruktora, który wie, a przynajmniej powinien wiedzieć, jak zagadnienia te ze sobą pogodzić. To on, w zależności od postury i innych indywidualnych cech ćwiczącego, powinien pomóc w ułożeniu planu ćwiczeń, a znając plan ćwiczeń może okazać się niezastąpiony przy układaniu diety.Co mógłbyś radzić kulturystom początkującym, a co zaawansowanym?Zarówno pierwszym jak i drugim radzę, aby dużą wagę przywiązywali do tego, jak się odżywiają. Spośród trzech podstawowych czynników, czyli treningu, regeneracji i diety, ten ostatni jest najważniejszy. Prawidłowo ułożona dieta nie tylko ułatwia przeprowadzanie intensywnych treningów, ale zapewnia prawidłowy rozwój mięśni, a także znakomicie wspomaga regenerację.Co sądzisz o kreatynie?Jest to bez wątpienia znakomity i godny polecenia suplement. Zwiększa siłę i uwalnia duże rezerwy energii. Dzięki kreatynie mamy możliwość oddziaływania na mięśnie znacznie silniejszymi bodźcami. Jednym słowem polecam.Była mowa o znaczeniu diety, czy mógłbyś podać swoją propozycję?Proszę bardzo, ale bez gramatury, ponieważ ta zależy od wielu czynników indywidualnych, a zwłaszcza wagi ciała:I posiłek – płatki owsiane na mlekuII posiłek – pierś z kurczaka lub indyka, ryż, warzywa, owoceIII posiłek – pierś z kurczaka lub indyka, kromka ciemnego chleba lub pieczony ziemniakIV posiłek – ryba gotowana, ryż, warzywaV posiłek – owoce.Co sądzisz o włączeniu kulturystyki do sportów olimpijskich?Bardzo się cieszę, to zobowiązuje. Zobowiązuje kulturystów, zobowiązuje organizatorów, a nawet poszczególne kraje. Zwłaszcza te kraje, które udawały, że kulturystyki nie ma.Dziękuję za rozmowę.

rozmawiał Robert Klimaszewski

Komentarze: