Sposoby wychodzenia ze stagnacji

Stagnacja treningowa to obok kontuzji największa zmora wszystkich aktywnych fizycznie, a szczególnie tych, którzy trenują na siłowni. Gdy już nas dopadnie musimy wiedzieć jak sobie z nią radzić.

Wychodzenie ze stagnacji łatwiejsze jest wtedy, gdy jej przyczyną jest niedotrenowanie. Trudniejsze zaś, gdy przyczyna leży po stronie przetrenowania.

NIEDOTRENOWANIE

Aby przełamać ten rodzaj stagnacji, wystarczy jeśli zastosujemy tzw. terapię szokową. Polega ona na skokowym zwiększaniu intensywności treningów. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie treningów stagnacja nas dopadła. Jeżeli zdarzyło się to na początku, to za sprawą szoku możemy uzyskać kilka kilogramów lub zwiększać liczbę serii.

Jeśli jednakz zdarzy się to po dłuższym stażu treningowym, to trzeba zacząć sięgać do znacznych obiążeń, a także do wysokointensywnych metod treningowych. Wszystko zależy od tego, co na danym poziomie może być szokiem dla naszych mięśni.

PRZETRENOWANIE

To zjawisko jest trudniejsze do opanowania. W takiej sytuacji może nam pomóc odpowiednio długa przerwa w treningach oraz doszukanie się błędów w treningu.

Wiadomo jak jest z „dłuższą” przerwą. Dla zapalonych osób jest to prawie niemożliwe, aby nie trenowac więcej niż kilka dni. Przerwa trwa najmniej kilka dni a może sięgac nawet do miesiąca. Długość przerwy zależy oczywiście od środków regenerujących, które w tym czasie przyjmujemy.

Dodatkowo wspomóc nasz organizm może odnowa biologiczna: masaże, kąpiele, sauna czy bicze wodne.

Komentarze: