Wiedza neurohormonalna niezbędna do budowy masy

Budowanie masy mięśniowej bądź redukcja tkanki tłuszczowej to dla wielu prosty schemat – trening i dieta. Jednak to nieco bardziej złożony temat, który powinien zgłębić każdy trenujący. Przede wszystkim podstawy czyli funkcjonalność hormonów takich jak dopamina czy serotonina i hormon wzrostu. Jeśli zrozumiesz pewne zależności łatwiej osiągniesz swój cel.

Oczywiście wielki wpływ na rozwój ma sen. Nie tylko pod względem odpoczynku dla organizmu, ale głównie zachowaniu pewnej równowagi hormonalnej, która podczas snu pomaga nam budować mięśnie. Zatem jeśli chcesz czerpać ze snu jak najwięcej musisz wiedzieć, że do tego potrzebny Ci odpowiedni poziom serotoniny.

Serotonina – związek chemiczny (neuroprzekaźnik) wytwarzany w ośrodkowym układzie nerwowym i pokarmowym. Otóż ważną kwestią w tej definicji jest pokarm. Jeśli jemy w odpowiedni sposób, z zachowaniem równowagi wartości odżywczych i składników, to możemy być pewni, że poziom serotoniny będzie niezachwiany.

Podobnie jest w przypadku dopaminy – związku chemicznego, który uwalniany jest w ośrodkowym układzie nerwowym. Funkcja tego hormonu jest za napęd ruchowy w tym koordynację i napinanie mięśni. Zatem coś niezbędnego dla ćwiczących. Dopamina pośredni o stymuluje także produkcję i uwalnianie hormon wzrost – kluczowego hormonu przy budowaniu masy mięśniowej. Dopamina pozwala na to przy blokowaniu innych hormonów m.in. somastotyny (hormonu peptydowego), która hamuje m.in. insulinę.

Chodzi jednak o to, aby zachować właściwy poziom wszystkich tych hormonów. Przy zaburzeniach chociażby sertoniny i dopaminy mogą występować wybuchy niekontrolowanej agresji.

Podobnie jest w okresie redukcji. Kiedyś stosowano diety, w których poziom węglowodanów był na prawdę bardzo niski. To jednak doprowadzało właśnie do zaburzenia gospodarki hormonalnej, głównie dopaminy i serotoniny. Nie oznacza to jednak, że obecnie uważa się, że można dowolnie spozywać węglowodany. Coraz częściej jednak zamienia się makarony czy ziemniaki na większa ilośc warzyw, które pomimo węglowodanów zawierają także substancje odżywcze.

Produkty o dużej zawartości niezdrowych tłuszczów np. trans.. Ich duża ilośc obniża poziom serotoniny. Natomiast produkty przetworzone oraz te zawierające duża ilośc cukrów zmniejszają wydzielanie dopaminy. Aby utrzymać, a nawet wzmocnić wydzielanie dopaminy warto spożywać produkty o wysokim poziomie tłuszczów niejednonasyconych takich jak migdały, awokado, dynia czy sezam.

Jak widać, głównie na gospodarkę hormonalną ma pożywienie. Nie wystarczy jeść kurczaka z ryżem kilka razy dziennie, aby efektywnie rosnąć. Wybieraj te produkty, które wiesz jaki mają wpływ na Twój organizm.

Komentarze: