Jeśli poważnie myślimy o startowaniu w różnego rodzaju zawodach to musimy także poważnie określić swoją strategię treningową. Przedstawiamy Wam kilka elementów owej strategii.

1. Zasada oddychania.

Pierwszą i najprostszą zasadą jest unikanie paniki podczas oddychania. Podczas zawodów oddech jest niezwykle ważny, ale często zależny od poziomu stresu. Kontrola oddechu jest tym, co może zwiększać nasze możliwości, w tym możliwości wytrzymałościowe organizmu.

2. Zasada tętna.

Tętno jest ważne nie tylko podczas biegania, ale także podczas wszystkich innych aktywności fizycznych. Odpowiednio dobrane tętno poprawia naszą wytrzymałość, krążenie oraz wydalania odpadów toksycznych czy spalania tkanki tłuszczowej.

Schemat jest prosty:

– Mierz tętno w czasie 6 sekund

– Jeśli masz 12 uderzeń serca na 6 sekund to Twoje tętno wynosi ok. 120 bpm

– 14-15 uderzeń na 6 sekund to odpowiednie tętno

– powyżej 15 uderzeń to ilość zbyt duża

3. Zasada 40%.

Jeśli wykonujesz złożone treningi bądź startujesz w zawodach typu CrossFit Games to warto dzielić wysiłek na 40%. Oznacza to, że jeśli wykonujemy superserie bądź gigantserie to w każdym ćwiczeniu wykonujemy wysiłek na 40% mocy całkowitej. Dzięki temu oszczędzimy energię na dłuższy wysiłek i zwiększymy wytrzymałość.

Jeśli musisz zrobić np. 20 podciągnięć, wykonaj 4 serie po 5 podciągnięć, zwłaszcza jeśli masz do zrobienia kolejne ćwiczenia bez przerwy.

Odpoczynek powinien wynosić 12-30 sekund.

4. Falstart.

Jeśli startujesz w długodystansowych biegach, zawodach crossfitowych czy innych sportach wytrzymałościowych pamiętaj, aby nie popełnić błędu na początku. Rozplanuj siły na cały bieg bądź zawody, rozdziel % wysiłek na każdą konkurencję i staraj się zrealizować zaplanowane wcześniej etapy.

Strategia na kolejne konkurencje

Jeśli zawody, w których bierzesz udział podzielone są na konkurencja warto zaplanować sobie strategię działania:

– W pierwszej rundzie powinniście wykonać na tyle mało wysiłku, aby po jej zakończeniu wciąż mieć dużo energii, ochoty i pobudzenia

– Runda druga powinna być dla Ciebie po prostu kolejnym etapem. W tym miejscu powinniście czuć średnie zmęczenie oraz dużą motywację

– Runda finałowa będzie trudna, ale do wykonania. Nie róbcie wszystkiego jak najszybciej, pamiętajcie o przerwach i oszczędzaniu energii.

Komentarze: