CrossFit często opisywany jest jednym zdaniem: jako ciągle zmieniające się ruchy funkcjonalne wykonywane z wysoką intensywnością. Mnie jednak takie wyjaśnienie kompletnie nie przekonuje i nie zadowala. Tak, więc pozwól, że opowiem ci o CrossFicie swoimi słowami.

10247318_226875677507296_6025489859237691800_n

CrossFit to coś więcej niż tylko program treningowy czy trening wytrzymałościowo-siłowy. CrossFit to ideologia, społeczność (tzw. CrossFit Community), filozofia,  trening, jak również samodyscyplina. To hartowanie ducha i ciała, codzienna walka ze słabościami i wypracowywanie dotychczas nieosiągalnej niezwykle wysokiej sprawności fizycznej. Jedną z najpopularniejszych funkcjonujących w świecie CrossFitu sentencją jest „my nie używamy maszyn, my je budujemy” i to właśnie tą maszyną jest nasze ciało, które może osiągnąć niebywałą sprawność fizyczną.

CrossFit pozwala nam tę siłę obudzić. CrossFit nie sprawi, że będziemy najszybsi, ale bardzo szybcy, nie sprawi, że będziemy najsilniejsi, lecz bardzo silni. Dzięki temu rewolucyjnemu treningowi mamy osiągnąć wysoki poziom w każdej z 10 umiejętności fizycznych: wytrzymałości krążeniowo – oddechowej, szybkości, sile, elastyczności, mocy, wytrzymałości, koordynacji, zwinności, równowadze i celności.

_DSC7645

CrossFit ma nas przygotować do każdego fizycznego zadania, na które możemy trafić w ciągu dnia, a to dzięki ruchom funkcjonalnym wykonywanym przy ciągłej zmienności i intensywności. Ruchy funkcjonalne to wzorce pozyskiwania uniwersalnych dla nas napędów ruchowych: są wykonywane w postaci fali skurczów od rdzenia do kończyn. Są to ruchy złożone, wielostawowe. Jednakże, żaden inny aspekt ruchów funkcjonalnych nie jest tak ważny jak ich zdolno, robiąc to w szybkim tempie. Razem, te 3 atrybuty – waga, dystans i szybkość – kwalifikują ruchy funkcjonalne do produkcji wysokiej mocy.

Intensywność jest zdefiniowana dokładnie tak, jak moc i dzięki temu możemy dzięki zaadaptować się do każdego wysiłku, maksymalizując efektywność naszych ruchów.
CrossFit jest skierowany do wszystkich, niezależnie od wieku czy płci. CrossFit mówi o tym, że Twoje potrzeby, a potrzeby zawodowców różnią się tylko stopniem, a nie rodzajem. Każda 10 umiejętności fizycznych jest tak samo ważna dla najlepszych atletów jak i dla naszych dziadków.

_DSC7616

Tutaj pojawia się termin skalowania, czyli indywidualne dostosowywanie obciążeń oraz ruchów do każdej osoby. W tym miejscu warto nawiązać do mitu, mówiącego o tym, że trenowanie CrossFitu to murowane kontuzje. Mit ten jest całkowicie nieprawdziwy i bezpodstawny. Został on wymyślony przez krytyków i osoby niechętne tej dziedzienie sportu CrossFitowi. Dzięki wykwalifikowanym trenerom oraz indywidualnemu podejściu do adeptów, skalowania, wzmacniania ciała od rdzenia do obwodu, poprawnej technice, właściwym wykonywaniu poszczególnych ruchów i poprawianiu mobilności stawów ryzyko kontuzji maleje niemal do zera.

_DSC7622

CrossFit to nie jest także „obwodem ćwiczebnym”. Tutaj mamy do czynienia z dziesiątkami form treningu oraz balansowaniu pomiędzy wysiłkiem beztlenowym i tlenowym. CrossFit ma jasno sprecyzowane standardy poszczególnych ruchów, więc trening w grupie może przebiegać w formie sportowej rywalizacji.

_DSC7602

Nieżyjący już Jeff Cooper, były marines, jeden z największych ekspertów od broni strzeleckiej XX wieku, zauważył że strach przed sportową porażką jest gorszy niż strach przed samą śmiercią. Przez używanie tablic do wpisywania punktacji, prowadzenie skrupulatnych wyników i zapisków, bieganie z zegarkiem i precyzyjne zdefiniowanie zasad i standardów swoich osiągnięć nie tylko motywujemy sami siebie do niebywałego wysiłku, ale także tworzymy relatywne i doskonałe metryki każdego treningu. Taka baza ma ważną wartość znacznie przewyższającą motywację.

CrossFit jest zatem dla Ciebie, Twojego młodszego rodzeństwa, rodziców oraz babci czy dziadka. Nie przygotowuj się do tego, to CrossFit przygotuje Ciebie, a Twoją sprawność wzniesie się na inny, wyższy, nieosiągalny dotychczas poziom.

Ariel Barwiński – CrossFit Level 1 Trainer (SPARTA CROSSFIT RAGE)

Komentarze: