Co jest podstawą naszej diety? Bez czego nie możemy przygotować wymarzonej formy? Jest kilka elementów składowych, które są niezbędne w rozwoju naszego ciała. Oto 4 z nich…

Zieleń

Szeroko pojęta. Od warzyw, przez napoje owocowe, aż po glony. Wszystkie zielone warzywa i owoce zawierają mnóstwo witamin i minerałów, dlatego są tak cenne. Wiele witamin i minerałów wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu, układu nerwowego czy mięśni.

Do najbardziej dietetycznych warzyw zaliczamy:

  • Brokuły
  • Cykorię
  • Szpinak
  • Jarmuż
  • Kapusta
  • Fasola

Do najbardziej dietetycznych alg (glonów) zaliczamy:

  • Spirulinę
  • Cholerelle

Do najbardziej dietetycznych zielonych owóców zaliczamy:

  • Winogorona
  • Jabłka

Oleje

Olej jak kwas tłuszczowy jest niezwykle pożądany wbrew temu co wiele osób sądzi. Wpływa on zarówno na redukcję tkanki tłuszczowej jak i poprawę układu krążenia, kondycji serca, obniżenia cholesterolu, poprawy wzroku itd.

Najlepszymi kwasami są kwasy zawierające omega-3 (kwas eikozapentaenowy i kwas dokozaheksaenowy). To właśnie one wykazują działanie opisane wyżej.

Dlaczego warto suplementować oleje? Otóż w rybach jest ich bardzo dużo, jednak wciąż w Polsce spożywa się ich dość mało. Po za tym, zawarte w nich metale mogą ograniczać ilość tłuszczów. Oprócz ryb możemy jeść orzechy, które są idealnym źródłem kwasów tłuszczowych.

Proponujemy jeść:

  • Łososia
  • Tilapię
  • Szproty
  • Tuńczyka
  • Migdały
  • Orzechy włoskie
  • Pistacje

 

Ad_supnet(1)

Białko

Białko jest oczywiście budulcem mięśni więc bez niego rozwój masy mięśniowy byłby niemożliwy. Ponadto, nasze wszystkie komórki składają się z różnych białek, zatem nawet jeśli nie chcemy wyglądać jak kulturysta warto je spożywać.

Najlepszym rodzajem białka dla trenujących osób jest serwatka. Pozyskiwana z mleka w procesie filtracji, jest niezwykle dobrze przyswajalna i zawiera mnóstwo niezbędnych aminokwasów.

Jest również dobre dla osób nietolerujących laktozy!

Działanie białka serwatki:

  • Wspomaganie budowy mięśni
  • Zwiększanie syntezy białka
  • Poprawa spalania tkanki tłuszczowe
  • Zwiększanie wytrzymałości
  • Obniżanie ciśnienia krwi
  • Obniżenie poziomu cholesterolu
  • Ochrona przed nowotworem dzięki glutationowi

 

Aminokwasy

To białka rozłożone na części pierwsze. Istnieją aminokwasy proste i złożone. Te drugie są dla osób ćwiczących niezwykle ważne jeśli chodzi o regenerację mięśniową.

Kwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych (aminokwasy złożone) to: leucyna, walina i izoleucyna.

BCAA zapobiega rozpadowi białka, zwłaszcza po treningu siłowym kiedy poziom kortyzolu zaczyna się podnosić. Poprawia także syntezę białka.

 

Komentarze: