Które owoce i warzywa mają najlepszy wpływ na osoby ćwiczące fizycznie? Które z nich należy spożywać praktycznie codziennie? Co je wyróżnia?

Wiadomo, że wszystkich zdrowych owoców i warzyw jest więcej, jednak wybraliśmy te, które w tym okresie są najłatwiej dostępne i gwarantują dużą dawkę zdrowia.

1. Gruszki.

To mniej popularny brat jabłka, który w Polsce cieszy się dość duża popularnością. Gruszki zawierają bardzo dużą dawkę błonnika (w jednej gruszce znajdziemy ok. 6g). To o 50% więcej niż w jabłku.

Gruszki poprawiają trawienie oraz zmniejszają łaknienie. Co ważne, zmniejszają także gwałtowne skoki cukru we krwi, co może nas chronić przed cukrzycą. Gruszka poprawia także poziom cholesterolu chroniąc nasz układ krążenia przed miażdżycą.

Ponadto, w skórce gruszki znajdziemy przeciwutleniacz, także pod żadnym pozorem jej nie obierajcie.

2. Jarmuż.

Niepopularny w naszym kraju, jednak bardzo zdrowy. Jeden kubek jarmuży zapewnia solidną dawkę witamin A, C i K. Witamina C jest niezwykle ważna, zwłaszcza z punktu widzenia zmniejszenia częstości akcji serca podczas wysiłku fizycznego.

Jarmuż to także źródło luteiny i zeaksantyny, które mają bardzo silne działanie antyoksydacyjne.

3. Buraki.

Chluba naszego kraju. Produkujemy ich bardzo dużą ilość i w dawnej kuchni polskiej stanowiły podstawę. Są one o tyle dobre, że da się z nich zrobić wszystko – zupę, sok i danie główne.

Sok z buraków poprawia na przykład wytrzymałość mięśniową poprzez dostarczanie tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne.

Buraki obniżają także ciśnienie tętnicze i zawierają antyoksydanty pomagające zwalczać wolne rodniki, w tym komórki nowotworowe.

4. Żurawina.

Bardzo energetyczna. Zawiera dużo cukru, ale i dużo witamin. Pochodzi głównie w Ameryki Północnej, gdzie od lat znana jest z działa anytoksydacyjnego.

Jej przyjmowanie sprzyja zmniejszaniu stresu oksydacyjnego po wysiłku fizycznym i może poprawiać regenerację.

Co ciekawe, badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Bostonie mówią, iż zawarte w żurawinie antyoksydanty (proantocyjanidy) pomagają zwalczać stany zapalny, zmniejszać poziom cholesterolu oraz zwiększać elastyczność tętnic.

5. Dynia piżmowa.

Jest niedroga, a zawiera ogromną ilość beta-karotenu -naturalnego antyoksydantu. Beta-karoten z kolei może być przekształcany w witaminę A, dobrą dla oczu i układu odpornościowego.

Oprócz tego znajdziemy w niej witaminę B6, witaminę C i magnez.

Komentarze: