Wiele mówi się o samej diecie ketogenicznej, jednak mniej o suplementacji, która pozwala zwiększyć jej efektywność. Zatem, jakie produkty suplementacyjne mogą i powinny się znaleźć podczas diety tłuszczowej?

1. Elektrolity.

Proces przechodzenia z tradycyjnej diety bogatej w węglowodany na dietę tłuszczową może być dla niektórych osób dość trudne. Przyjmuje się, że średnio może to trwać do 4-5 tygodni, aby osiągnąć ketogenezę.

Elektrolity mogą pomóc przy objawach „odstawiennych” węglowodanów. Uzupełnianie ich wspomaga procesy energetyczne organizmu oraz pozwala efektywniej nawadniać ciało i utrzymywać odpowiednią gospodarkę kwasowo-zasadową i hormonalną, zwłaszcza podczas okresu indukcji (wprowadzania zmian).

 

2. Olej kokosowy lub MCT.

Wbrew pozorom oba te oleje nie są jednym i tym samym. W diecie ketogenicznej źródłem energii jest głównie tłuszczu pochodzący z orzechów, nasion i olejów.

Olej MCT – (trójglicerydy o średniej długości łańcuchów)  jest unikalnym źródłem tłuszczu, gdyż bezpośrednio przedostaje się on do krwiobiegu, dzięki czemu stanowi szybkie źródło energii dla całego organizmu (mózg, mięśnie).

Olej kokosowy – zawiera 60% oleju MCT czyli trójglicerydów o średniej długości łańcuchów. Jest dobry do obróbki cieplnej i wykazuje wiele właściwości zdrowotnych (poprawa skóry, obniżanie cholesterolu, zwiększanie produkcji kolagenu itd.)

Więcej o oleju kokosowym przeczytasz w –

 

3. Błonnik.

Dieta ketogeniczna, jak wiemy, stroni od węglowodanów, dlatego pozyskiwania błonnika może nie być tak łatwą sprawą. Jego głównym źródłem są zboża, warzywa i owoce.

Istnieją jednak suplementy, które tworzone są np. z nasion lnu, dzięki czemu zawierają dużą dawkę błonnika i tłuszczu, a stosunkowo niską ilość węglowodanów.

Dla nieco mniej rygorystycznych osób proponujemy dodawania zielonych warzyw liściastych np. szpinak, rukolę czy roszponkę.

 

4. Kofeina.

Może ona uratować nasze samopoczucie w okresie indukcji. Pierwsze tygodnie diety ketogenicznej mogą być dość trudne. Kofeina może pomóc utrzymać dobre samopoczucie i zwiększone pobudzenie.

Ostatnimi czasy modna jest kawa z olejem kokosowym, która pozwala na spore pobudzenie, zwłaszcza przed wysiłkiem.

 

5. Witaminy.

Nie oszukujmy się, nie jedząc warzyw i owoców nie będziemy w stanie uzupełnić wszystkich minerałów i witamin prawidłowo. Pozostaje nam jedynie sięgnąć po suplementy witaminowe, które jednak nie mają tak wysokiego progu przyswajalności jak produkty naturalne.

Może się to jednak okazać niezbędne w diecie ketogenicznej, zwłaszcza gdy dodatkowo trenujemy intensywnie.

Komentarze: