Jakie jest zastępstwo dla mięsa? Tak na prawdę równego nie znajdziemy, jednak mamy warzywa i rośliny, które jak na swoją strukturę wykazują posiadają sporą ilość białka. Które znacie, a o których nawet nie wiedzieliście?

1. Soja.

Kontrowersyjna, jednak nie można jej odmówić. W jednym kubku znajdziemy aż 30 g białka. Co ciekawe, soja zawiera pełnowartościowe białko, jej profil aminokwasowy jest praktycznie taki sam jak serwatki. Istnieje jednak różnica w zawartości leucyny, któa sprawia, że to soja mniej stymuluje syntezę białek.

W soi znajdziemy także węglowodany, kwasy tłuszcowe, błonnik, witaminy i minerały.

Warto jednak pamiętać, że nadmiar soi zkorelowany jest ze zwiększonym ryzykiem występowania raka piersi i prostaty. Dzieje się tak głównie przez wpływ soi na nadmierną produkcję estrogenu.

2. Edamane.

To pewien rodzaj soi, jednak z nieco innymi wartościami. Jest wysokobiałkowa, a także magnez, selen, wapń i potas. Japończycy bardzo często jedzą edamane łącząc je z sushi.

Edamane zazwyczaj się gotuje bądź dusi. W jednej filiżance znajdziemy 17g białka.

3. Soczewica.

To doskonałe źrodło białka roślinnego. Zawiera ona ok. 18-20g białka w porcji. Zawiera także szereg witamin i minerałów oraz błonnik (kwas foliowy, tiaminy, fosfor, żelazo).

 

4. Groszek.

Rodzajów groszku jest kilka, jednym ze smaczniejszych jest groszek cukrowy. Zawiera on sporo białka (10-12g na porcję) oraz witaminę A, C, tiaminy fosforu i żelaza. To jednak nie koniec, znajdziemy w nim także witaminy z grupy B, które chronią przez chorobami serca.

To także spora dawka błonnika. W porcji znajdziemy go w ilości 5-6 g.

5. Nasiona dyni.

Choc ilość białka to jedyne 6 g na porcję, to jest to tak obszerny produkt, że warto o nim wspomnieć. Stanowi jedynie dodatek, zaś jego moc zdrowotna jest olbrzymia. Znajdziemy w nich tryptofan (substancję pomagającą w zasypianiu), witaminę A, B, D, a także błonnik i zdrowe kwasy tłuszczowe.

6. Chlorella.

Nie można o niej nie wspomnieć, gdyż to jeden z przykładów, że białko w roślinach może być wartościowe. Chlorella składa się z 60% z białka, które zawiera aż 19 aminokwasów, w tm wszystkie niezbędne dla organizmu.

Oprócz białka znajdziemy w niej witaminę A, beta-karoten, cynk, żelazo, kobalt.

Komentarze: