Uzupełnienie diety w błonnik sprzyja redukcji wagi ciała praktycznie tak samo jak restrykcyjna dieta. Błonnik pokarmowy ma silny wpływ na przebieg zespołu metabolicznego, w tym obwód talii, homeostazę glukozy i lipidów a także na kontrolę glikemii i ilość markerów zapalnych. Jak widać jego wpływ jest niesłychanie duży.

W badaniu z udziałem otyłych oób z zespołem metabolicznym badano wpływ błonnika. Około 25% otyłych osób na świecie wykauzje objawy zespołu metabolicznego (duży obwód talii, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cukru, niski poziom dobrego cholesterolu HDL, wysoki poziom trójglicerydów oraz wysokie ryzko chorób układu krążenia).

Okazuje się, że niezależnie od wieku czy aktywności fizycznej spożywanie 30 g błonnika dziennie pozwala na znaczne zmniejszenie ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego i wszystkih wyżej wymienionych objawów.

Źródłami błonnika są owoce, warzywa, ziarna zbóż, chude białko czy orzechy. Zwiększając spożycie błonnika, osoby otyłe biorące udział w badaniu wykazały znaczne zmniejszenie wagi. Ponadto, poprawiło się ich ciśnienie krwi, a także zmniejszyła się odporność na insulinę.

Komentarze: