Sezon letni kojarzy się dla wielu z bobem, czyli jednym z najbardziej wciągających roślin strączkowych w pożywieniu. To idealna przekąska do meczu, do filmu lub jako posiłek. Jakie ma właściwości zdrowotne i czy zawsze można go jeść?

Bób to rośoina strączkowa, jak fasola czy soczeiwca. Zawiera sporo białka (ok. 20%) i nie posiada tłuszczu.

100 g bobu to jedynie 60 kcal. Zawiera on sporo białka (7g) i węglowodanów (14g). Oczywiście jest pełen błonnika (6g). Jego główną zaletą jest spora ilość kwasu foliowego, witamin z grupy B, żelaza, magnezu i wapnia.

Przyrządzenie bobu

Ziarna bobu należy namoczyć przez godzinę w gorącej wodzie. Następnie odlać wodę i wlać nową w proporcjach 2:1 dla wody. Wsyp 1 łyżeczkę cukru i gotuj na dużym ogniu przez 15 minut.

Kwas foliowy i witamina B12

Połączenie tych dwóch składników jest niezwykle ważne dla zdrowia. Ta hybryda pomaga w produkcji czerwonych krwinek, a także sprzyja rozwojowi dziecka w łonie matki. Oprócz tego, witaminy B i kwas foliowy wspierają nasz metabolizm oraz pobudzają układ nerwowy.

Błonnik

Pomaga zmniejszać cholesterol, a także przyspieszać metabolizm i obniżać ciśnienie krwi.

Hormon wzrostu

Na rynku można kupić ekstrakt z bobu. Pobudza on wydzielanie hormonu wzrostu, co zwiększa syntezę białek i wychwyt aminokwasów. To wspomaga wzrost siły i masy mięśniowej.

Kiedy bób może szkodzić?

Zawiera on składniki purynowe, które wpływają na powstawanie kamieni w nerkach, dla tego dla osób z problemami trzustki nie jest on polecany. Diabetycy również powinni unikać bobu, gdyż ma on wysoki indeks glikemiczny (80). Dla osób z chorą trzustką to prawdziwe wyzwanie.

Komentarze: