Zachwalany przez wszystkich dookoła jako najlepsze źródło kwasów tłuszczowych oraz metoda spalania tkanki tłuszczowej. Jednak czy olej kokosowy jest tak samo dobry dla każdego? Warto przedstawić kilka mitów, zwłaszcza osobom, które wciąż mało wiedzą o oleju kokosowym i samej diecie. Oto kilka z nich:

1. Schudniesz dodając olej kokosowy do diety.

To nie cudowny środek, który wystarczy dodać i po sprawie. Olej kokosowy zawiera kwasy tłuszczowe o średnim łańcuchu (bardzo zdrowe), zaś oleje takie jak roślinny zawierają trójglicerydy o długich łańcuchach.

Nasz organizm metabolizuje tłuszcze o średnich łańcuchach (MCT) o wiele szybciej niż pozostałe tłuszcze. Dodatkowo olej kokosowy i zawarty w nim tłuszcz ma mniej kalorii niż reszta czyli 8,3 g do 9,0 g.

To wszystko nie oznacza jednak, że jedynie dodając olej kokosowy schudniemy. Może on nam w tym pomóc, jednak nie zastąpi niczego w naszej diecie. Aby korzystać z działania oleju kokosowego należy mieć odpowiednią dietę i regularnie trenować fizycznie.

2. Olej kokosowy jest od razu wykorzystywany na energię, dzięki czemu nie przytyję.

To kolejna bzdura. Choć tłuszcze MCT o średnich łańcuchach są wchłaniane bezpośrednio do układu krążenia i szybko zamieniają się w paliwo energetyczne, to nasza dieta nie składa się wyłącznie z takich tłuszczów.

Po wchłonięciu, tłuszcze MCT transportowane są za pośrednictwem chylomikronów do systemu limfatycznego. Przy odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej rzeczywiście może to być szybki sposób na energię. Warto jednak pamiętać, że tłuszcze MCT w diecie normalnej osoby stanowią ok 30% całkowitej ilości tłuszczu.

probody_v2

3. Olej kokosowy ogranicza apetyt.

Olej kokosowy pobudza produkcję ketonów w organizmie. Są one tworzone jako produkt uboczny metabolizmu MCT. Przy ograniczonym spożyciu węglowodanów i normalnymn spożyciu tłuszczów dochodzi do ketozy, w której produkcja ketonów wzrasta. Jedną z cech tego procesu może być zmniejszony apetyt, co łatwo pomylić z bezpośrednim wpływem oleju kokosowego.

Aby jednak odczuwać zmniejszony apetyt należałoby znacząco ograniczyć węglowodany, przystosować organizm do pobierania energii z tłuszczów, a to trwa, nawet do 4 tygodni.

4. Olej kokosowy przyspiesza metabolizm.

To prawda, że metabolizm tłuszczów MCT jest szybszy niż pozostałych, co zwiększa wydatek energetyczny, jednak nie jest to tak znaczący proces, aby miał on przełożenie za przyspieszenie całego metabolizmu organizmu.

W badaniach przeprowadzonych w Szwajcarii udział wzięło kilkudziesięciu mężczyzn, którzy spożywali 30 g krótkołańuchowych tłuszczów, 30 g MCT lub 15 g mieszanki. Dzielono to na kilka posiłków i mierzono termogenezę. Okazało się, że jedzenie 15 g MCT zwiększyło średnio spalanie kalorii w ciągu dnia o 40 kcal czyli nieznaczącą ilość, zaś przy 30 g spalanie wzrosło do 114 kcal.

Zwróćmy jednak uwagę na to, że niezwykle trudne jest jedzenie wyłącznie kwasów MCT, zwłaszcza, że naszemu organizmowi potrzebne są także inne rodzaje tłuszczów.

Komentarze: