Pewnie każdy kto choć raz trenował ponad swoje siły poczuł nudności w żołądku, które blokowały do wykonania kolejnego ćwiczenia. To cecha charakterystyczna treningów z dużą intensywnością i krótką przerwą, jednak  tylko wtedy możemy powiedzieć, że zrobiliśmy ciężki trening.

Co wywołuje nudności?

Przyczyn może być wiele, ale przede wszystkim jest to WZROST KWASOWOŚCI, która występuje podczas dużego wysiłku beztlenowego. Prób mleczanowy to czas, w którym jest on produkowany tak szybko, że nasze ciało nie nadąża z jego metabolizowaniem. Wtedy nadmiar kwasu gromadzi się we krwi. Podobnie jest z jonami wodorowymi, które gromadzą się podczas hydrolizy ATP.

To zmniejsza poziom pH krwi i tym samym kwasowość, co prowadzi do nudności czy wymiotów. To jednak proces, do którego nasze ciało jest w stanie się przyzwyczaić i z czasem słabiej reagować na to zjawisko fizjologiczne.

Ciało jest w stanie podnieść próg mleczanowy i lepiej buforować kwasowość. Istnieje także kilka pomocnych rad, jakie mogą pomóc nam sobie z tym poradzić.

Zmniejszanie kwasowości poprzez jedzenie

Przede wszystkim dieta decyduje o tym, jakie mamy pH. Wypicie napoju o działaniu alkalizującym zapobiega nadmiernej kwasowości. Ten sposób może także podnieść nasze wyniki sportowe i wydłużyć czas pracy mięśni.

Napój alkalizujący możemy przygotować z:

– 300 ml wody
– sok z całej cytryny
– 1/4 łyżeczki soli himalajskiej

Cytryna – ma działanie alkalizujące

Sól (sód) – oprócz dostarczania sodu przekazuje także szereg innych pierwiastków, które dbają o równowagę elektrolitową.

Beta-alanina

Prekursor karnozyny również może regulować uczucie nudności i zmniejszać kwasowość. Stosowanie jej przed wysiłkiem zmniejsza kwasowość po rozkładzie ATP.

Inne przyczyny nudności

Zły posiłek przed treningiem również może być powodem nadmiernej kwasowości i nudności podczas treningu. Oto kilka wskazówek co i jak jeść, abyśmy mieli „spokojny” żołądek:

– zjedz ostatni posiłek przynajmniej na godzinę przed treningiem

– wybieraj białka, które są szybkotrawione (ryby, serwatka)

– nie spożywaj zbyt dużo tłuszczów nasyconych

Komentarze: