B-vitamins.jpeg

Rodzina witaminy B jest dość duża, dlatego dziś opiszemy aż 8 z nich i pokażemy Wam, dlaczego warto dbać o jej odpowiedni poziom w organizmie. Pamiętajcie, że witamina B to jedna z najbardziej „energetycznych” witamin, zwłaszcza jeśli jesteście aktywni fizycznie.

Za co odpowiedzialna jest witamina B?

Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, co oznacza, że nasze ciało wydala ją wraz z moczem. Jedyną witaminą z tej grupy, która pozostaje w naszym ciele na dłużej jest witamina B12, a to dlatego, że absorbowana jest w jelitach.

Witaminy z grupy B używają makroskładników do wytwarzania energii działając jako koenzymy – pomocnicze cząsteczki wspomagające reakcje biochemiczne.

witaminy B wspomagają układ odpornościowy oraz nerwowy, a także metabolizm energetyczny. Niedobór tej witaminy może zaburzać prawidłowe działanie mięśni czy mózgu.

Skąd możemy czerpać witaminy z grupy B?

Witamina B1 (Tiamina) – odpowiada za poprawne działanie układu nerwowego i stymulację mięśni. Jej niedobór powoduje zaburzenia przesyłu impulsów nerwowych. Jej źródłem jest fasola, tuńczyk, wieprzowina, pełne ziarna.

Witamina B2 (Ryboflawina) – wykorzystuje tłuszcze do procesów energetycznych w połączeniu z węglowodanami. Jej źródłem jest wołowina, ryby, migdały, szpinak, grzyby, baranina oraz ser.

Witamina B3 (Niacyna) – wspomaga spalanie tkanki tłuszczowe, obniża cholesterol oraz zwiększa procesy energetyczne. Wpływa także na poprawne działanie układu nerwowego. Źródłem witaminy B3 są orzechy, wołowina, kurczak, indyk, ryby i awokado.

Witamina B5 (Kwas pantotenowy) – tę witaminę, a raczej kwas pantotenowy znajdziemy praktycznie wszędzie. Pełni ona rolę produkcyjną w kwestii energii oraz wspomaga działanie metabolizmu. Zwiększa produkcję czerwonych krwinek i hormonów. Znajdziemy ją m.in.: w słoneczniku, batatach, grzybach, wołowinie, kurczaku, indyku i awokado.

Witamina B6 (Pirydoksyna) – pomaga tworzyć czerwone krwinki krwi oraz poprawia pracę mózgu. Dba także o wykorzystanie kwasów tłuszczowych na energię. Znajdziemy ją w wieprzowinie, awokado, szpinaku, bananach, wołowinie, indyku, pistacjach i śliwkach.

Witamina B7 (Biotyna) – pomaga regulować poziom cukru we krwi, oraz zwiększa wrażliwość  insulinową. Jej źródłem są jaja, marchew, pomidory, migdały, bataty, cebula i łosoś.

Witamina B9 (Kwas foliowy) – pomaga obniżać poziom homocysteiny, redukować ryzyko chorób serca, wspomaga produkcję DNA, poprawia przebieg ciąży oraz przyspiesza regenerację i powstawanie nowych komórek. Znajduje się ona w  pomarańczach, szparagach, fasoli, brokułach, szpinaku, awokado i sałacie.

Witamina B12 (Kobalamina) – poprawia prace układu nerwowego, zmniejsza wahania nastroju, wspomaga pracę mięśni, bierze udział w syntezie DNA. Źródła, w których możemy ją znaleźć to serwatka białka, wątróbka, soja, wołowina, przetwory mleczne, ser, małże i jaja.

ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY KIF

kif_cover_warsztaty_02

Komentarze: