Kofeina stosowana jest przez wiele osób trenujących wytrzymałościowo czy siłowo. Ma działanie pobudzające układ nerwowy przez co nasz układ mięśniowy efektywniej pracuje. Jednak czy może mieć to przełożenie na siłę?

Skonstruowano badanie z wykorzystaniem młodych osób, całkowicie zdrowych. Każda z tych osób była konsumentem kofeiny. W trakcie badania, uczestnicy spożywali 6 g kofeiny na kilogram masy ciała. Jednak część z nich spożywała jedynie placebo.

Po 30 minutach od spożycia kofeiny wykonywano treningi uwzględniające mięśnie nóg, bicepsy, zginacze nadgarstków i łydki.

Wyniki badań

Okazało się, że kofeina znacznie poprawia moment skurczu szczytowego wśród wszystkich trenowanych grup mięśni.

Wzrosty wyglądały następująco:

Mięśnie nóg – 13,7%
Łydki – 11,2%
Biceps – 9,1%
Zginacze nadgarstków – 6,3%

Wniosek jest taki, że kofeina działa efektywniej na większe grupy mięśniowe powodując większą aktywność głębokich włókien mięśniowych.

Źródło:Effect of Caffeine Ingestion on Maximal Voluntary Contraction Strength in Upper and Lower Body Muscle Groups,” Journal of Strength and Conditioning Research 2014

Komentarze: