Wszędzie możemy przeczytać o tym, że jedzenie ziemniaków powinno być bardzo ograniczone, aby dbać o odpowiedni poziom cukru we krwi i przyrost tkanki tłuszczowej. To jednak nie do końca prawda, gdyż oprócz cukrów to także bogate źródło karotenoidów, minerałów i witamin.

Ziemniaki stosowane są przez wielu zawodników, gdyż pozwalają nie tylko „podbić” ilość kalorii, ale także uzupełnić wiele braków witaminowych i mineralnych. Ziemniaki zawierają ok 76 kcal w 100 g, w tym 19 g węglowodanów, 2 g białka, 0,1 g tłuszczu i 2,2 g błonnika, to znacznie mniej niż makarony i kasze.

Jeśli chodzi o witaminy to zawierają znacznie więcej witaminy C niż jabłka czy dynie. Zawierają także duże ilości witaminy A,, B1, B2, B3, B6 i PP, a także fosfor i potas.

W swoich zdrowotnych właściwościach charakteryzuje się obniżaniem stanów zapalnych, obniżaniem ciśnienia krwi, poprawy uzębienia i kości, poprawą przemiany materii, poprawą trawienia, obniżeniem cholesterolu i redukcją stresu.

 

DOWIEDZ SIĘ CO JEŚĆ, A CZEGO NIE NA DIECIE, ABY POPRAWIAĆ SWOJE WYNIKI SPORTOWE. ZAPISZ SIĘ NA WARSZTATY ZE SPECJALISTAMI

warsztaty

 

Wszystko opiera się jednak o sposób przygotowania. Od niego zależy czy ziemniaki będą miały pozytywny czy negatywny wpływ na nasze ciało. Aby zachować ich zdrowotne właściwości powinniśmy:

– gotować lub piecz ziemniaki w skórce (bądź cienko obrane (przyrządzanie w skórce tracą 20% wartości, bez skórki ponad 50%)

– staramy się nie smażyć (duże wytracenie witaminy C oraz wzrost kaloryczności)

– gotujemy możliwie krótko

Komentarze: