Yerba Mate to zioła znane głównie w Ameryce Łacińskiej. Wciąż zdobywa popularność w Europie. Yerba ma właściwości pobudzające ciało i psychikę, a także redukujące tkankę tłuszczową. Zatem czy może być ona nowym suplementem treningowym?

Ci, co pili yerbę wiedzą, że działa efektywniej niż kawa. Pobudza nie tylko ciało, ale także umysł i to na dłużej. Kofeina w kawie działa szybko i krótko, natomiast środki zawarte w yerbie działają długo na tak samo silnym poziomie.

Pijąc yerbę dostarczamy do organizmu sporą dawkę przeciwutleniaczy i rozszerzamy naczynia krwionośne. Dodatkowo pobudzamy metabolizm i przyspieszamy spalanie tkanki tłuszczowej podczas treningu.

Co badania mówią o yerbie?

W badaniu wzięło udział 14 mężczyzn i kobiet, którzy podzieleni zostali na 2 grupy wykonujące treningi cardio na rowerze. Jednej grupie podawano tabletkę z yerbą, a drugiej placebo tuż przed wysiłkiem.

W treningu obie grupy zwiększały swoją intensywność co 3 minuty, aż osiągnęli maksimum wydolności tlenowej. Autorzy badania zmierzyli wtedy krew pod kątem produktów ubocznych metabolizmu oraz ilości utraconej energii.

Wyniki

Wydatkowanie energetyczne, pochodzące głównie z tłuszcz, zwiększyło się aż o 24%. Zwiększyła się także wydajność tlenowa osób z grupy przyjmującej yerbę przed wysiłkiem.

 

Źródło:Yerba Mate (Illex Paraguariensis) ingestion augments fat oxidation and energy expenditure during exercise at various submaximal intensities,” Nutrition and Metabolism 2014,

Komentarze: