Wzdęcia biorą się przede wszystkim z nieodpowiedniej diety, zwłaszcza w okresie redukcji tkanki tłuszczowej. Z takim problemem borykają się także kulturyści przed samymi zawodami. Dlaczego? Co odpowiada za powstawanie niekomfortowych wzdęć?

Nadmiar błonnika

Zbyt duża ilość błonnika w diecie może prowadzić do gromadzenia się z gazów w żołądku i jelitach. Dzienna ilość błonnika to ok 20-40 g, choć większa ilość osób spożywa poniżej tej wartości.

Pamiętajmy o tym, aby utrzymywać spożycie błonnika na odpowiednim poziomie, gdyż gwałtowny spadek bądź wzrost powoduje zaburzenia pracy układu trawiennego.

Podczas przygotowania do zawodów wielu kulturystów zwiększa spożycie warzyw bogatych w błonnik, co może zwiększać bilans błonnika w diecie. To może przyczyniać się do powstawania wzdęć.

Sztuczne słodziki i napoje gazowane

Napoje gazowe wpływają na powstawanie wzdęć z uwagi na dużą zawartość dwutlenku węgla. Sztuczne słodziki z kolei mogą podrażniać układ trawienny i wpływać na zwiększanie dyskomfortu w żołądku.

Zbyt mało tłuszczu, a zbyt dużo białka

Dieta wysokobiałkowa przy niskiej ilości tłuszczu może wpływać na zwiększanie ilości gazów. Utrzymywanie ilości tłuszczów na odpowiednim poziomie pozwala regulować prace układu trawiennego i minimalizować wzdęcia.

Wsparcie pokarmowe

Aby wesprzeć układ trawienny i minimalizować ilość wzdęć warto zainwestować w suplementy mające na celu usprawnienie pracy żołądka:

Enzymy trawienne – używamy ich w trakcie jedzenia, aby wesprzeć trawienie. Najczęściej przyjmujemy proteazę, lipazę, amylazę.

Probiotyki – bakterie lactobacillus acidophilus oraz bifidobakteri bifidum pomagają w pracy jelit i wspomagają florę bakteryjną w jelitach.

Błonnik – przy niskim spożyciu błonnika jego suplementacja może okazać się kluczowa. Błonnik jest tani i praktycznie bez smaku, zatem można go dodawać do każdego posiłku.

Komentarze: