whey powder

Choć z pewnością większość naszych czytelników ma obszerną wiedzę na temat ćwiczeń i dietetyki to jednak nie możemy pominąć tych osób, które dopiero zaczynają swoja przygodę z kulturystyką. W tym artykule skupimy się na tym czym jest białko i jakie ma ono wpływ na nasz organizm.

Czym jest białko?

To mieszanka aminokwasów połączonych wiązaniami peptydowymi. Zawartość aminokwasów różni się w zależności od rodzaju białka (serwatka, izolat, białko sojowe itd). Białko jest niezbędnym składnikiem budulcowym mięśni, a także wszystkich innych tkanek (również narządów wewnętrznych).

Funkcje białka

Jego obecność w organizmie wpływa na szereg procesów fizjologicznych w tym: daje energię, nadbudowuje komórki, usprawnia działanie komórek, reguluje równowagę elektrolitową, wpływa na wytwarzanie przeciwciał i hormonów.

Działanie białka

Jego działanie budulcowe wpływa na wzrost masy mięśniowej. Organizm, aby rozwijać muskulaturę potrzebuję odpowiedniej ilości białka, które jest elementem składowym mięśni. Wykonując ćwiczenia fizyczne niejako „ścieramy” i rozrywamy włókna mięśniowe (złożone z białka). Aby uzupełnić i odbudować tę stratę musimy spożyć jego odpowiednią ilość po treningu.

Aby tak się stało w naszym organizmie musi zajść proces podziału białka. To białko, które dostarczymy w postaci jedzenia (mięsa, jaj czy odżywki białkowej) musi zostać poddane rozpadowi na aminokwasy. Te z kolei są przyswajane przez organizm, nie zaś samo białko.

Warzywa źródłem białka

Aminokwasy (białko) możemy znaleźć nie tylko w mięsie czy nabiale. W warzywach także jest ich spora ilość, jednak trzeba wiedzieć gdzie w czym ich szukać.

W przyrodzie występuje 23 aminokwasy. 15 z nich możemy wytworzyć sami jednak pozostałe 8 musimy dostarczyć w diecie. Każdy z aminokwasów ma swoje szczególne zastosowanie i działanie.

Dzielimy je ze względu na ich syntezę na:

  • Egzogenne – dostarczane w pożywieniu
  • Endogenne – syntezowane w organizmie

Aminokwasy występują w takich roślinach jak:

  • Gryka, owies i proso
  • Zielone warzywa, papryka
  • Fasola i soczewica
  • Orzechy

Nadmiar białka

W spożyciu białka należy zachować umiar. Jego nadmiar może być szkodliwy, w szczególności dla nerek, które je trawią. Nadmiar białka obciąża ich pracę co dość często prowadzi do zaburzeń fizjologicznych.

Komentarze: