Polacy oszaleli na punkcie jagód acai, głównie dlatego, że wszędzie mówi się o ich zdrowotnym działaniu. Rzeczywście, są one niezwykle zdrowe i posiadają mnóstwo wartości odżywczych, jednak czy rzeczywiście są niezastąpione?

100 g jagód acai wraz ze skórką zawiera 80 kcal, 52 g węglowodanów, 33 g tłuszczów i 8 g białka oraz błonnik i witaminy. Są one bogate w kwasy oleinowy, palmitynowy i linolowy.

Fitchemikalia – antocyjany, proatocyjanidy

Aminokwasy – sterole, kampesterol, stigmaterol i beta-sitosterol

Korzyści zdrowotne – ochrona przed cukrzycę typu II, ochrona przed chorobami serca, ochrona przed otyłością, ochrona przed rakiem.

a) Mózg – jagody acai mają działanie antyzapalne chroniące przed rozwojem choroby Alzheimera i Parkinsona. Takie działanie mają antocyjany, któe likwidują stres oksydacyjny i stany zapalne. Działają one także dobrze na układ nerwowy poprawiają przepływ impulsów oraz krwi do mózgu.

b) Serce – atocyjany zmniejszają ryzyko chorób serca o 32%. Zawarte w jagodach zdrowe tłuszcze poprawiają także poziom cholesterolu HLD i zmniejszają ilość złego cholesterolu LDL.

c) Nowotwór – duża zawartość antyoksydantów pozwala chronić nasz organizm przed rakiem poprzez zwalczanie wolnych rodników.

Potencjalne zagrożenia dla zdrowia

W badaniach MRI stwierdzono, że nadmiar jagód acai w diecie może negatywnie wpływać na przewód pokarmowy.

Komentarze: