W naszym ciele istnieją 3 najważniejsze dla utrzymania wagi hormony – grelina, leptyna i kortyzol. Umiejętne zarządzanie i wpływanie na nie pozwoli nam na szybsza redukcję tkanki tłuszczowej.

Grelina

Produkowana jest w żołądku i nazywana jest hormonem głodu. Gdy wzrasta stężenie greliny odczuwamy głód, który zmusza nas do sięgnięcia po coś do zjedzenia. Takie objawy występują najczęściej u osób, które pomijają śniadanie lub inny posiłek w ciągu dnia. Aby utrzymać poziom greliny w ryzach należy po przebudzeniu wprowadzić do organizmu odpowiednie produkty.

Najlepszym rozwiązaniem są posiłki wysokobiałkowe, które obniżają ilość greliny znacznie lepiej niż posiłki wysokowęglowodanowe lub wysokotłuszczowe. Zatem warto wybrać na śniadanie bogate źródła białka np omlety, jajecznicę, serki, twarogi.

Leptyna

Może być niezwykle pomocna w procesie utraty tłuszczu. Poziom leptyny zmniejsza się w naszym ciele z wiekiem, dlatego też co raz trudniej zrzucać zbędne kilogramy. Zwiększa się także odporność na ten hormon.

Dobrym rozwiązaniem, aby utrzymywać odpowiedni poziom leptyny jest spożywanie produktów bogatych w kwasy tłuszczowe (omega-3, kwas eikozapantaenowy), które stymulują produkcję leptyny.

Spróbuj łososia, sardynek czy makreli.

Kortyzol

Stres jest głównym mechanizmem napędzającym wydzielanie kortyzolu. Nadmierna ilość kortyzolu sprawia, że komórki tłuszczowej zaczynają się uaktywniać i chronią się przed spaleniem. Kortyzol sprawia także, że jesteśmy głodni i spożywamy więcej.

Aby przeciwdziałać skutkom magazynowania się tłuszczu przez kortyzol możemy wykonać kilka zmian, mianowicie ograniczyć spożycie kawy w stresie, która pobudza nadnercza do produkcji kortyzolu. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Oklahoma wykazały, że spożywania 2,5 filiżanki kawy w okresie stresu podnosi poziom kortyzolu o 25% i utrzymuje go do 3 godzin.

Innym źródłem stresu jest trening siłowy, który wywołuje reakcje stresu oksydacyjnego w naszym ciele. Po wysiłku w naszym ciele wydziela się dużo kortyzolu, zatem należy jak najszybciej go zredukować poprzez zjedzenie posiłku z dużą ilością węglowodanów.

Komentarze: