W ostatnim czasie modnym trendem jest rezygnacja z produktów zawierających gluten. Głównymi źródłami są produkty mączne, w tym pełnoziarniste makarony i inne zboża. Wiele osób powołuje się na to, że gluten uszkadza wnętrza jelit oraz sprzyja otyłości. A jak to jest na prawdę?

Gluten jest szkodliwy głównie dla osób z celiakią czyli chorobą autoumminulogiczną, która wywołuje stan zapalny jelita cienkiego. To objawia się różnorako zaczynając od biegunki, przez utratę wagi ciała, aż po raka jelita grubego.

Niektóre osoby, bez cieliaki, wykazują objawy zespołu jelita drażliwego po spożyciu glutenu czyli wszystkich produktów mącznych i zbożowych. Jednak zjawisko to dotyka jedynie małej części osób.

Jeść czy nie jeść?

Jeśli jedząc wyżej wymienione produkty odczuwasz objawy zespołu jelita drażliwego np masz biegunkę, boli Cię brzuch, drętwieją Ci nogi i ręce to znak, że warto wykonać badania mogące ustalić przyczynę.

Naszym zdaniem jednak, nie warto rezygnować z wielu produktów, które mają gluten. Dlaczego? Otóż wiele z nich np. makaron pełnoziarnisty zawiera bardzo wiele składników odżywczych, w tym witaminy z grupy B, żelazo, błonnik, które mogą zmniejszając ryzyko występowania cukrzycy i chorób serca.

Co ciekawe, od niedawna mówi się o tym, że to nie gluten może być przyczyną objawów zespołu jelita drażliwe. Coraz częściej wspomina się o specjalnym rodzaju węglowodanów FODMAPs.

*FODMAPs to rodzaj oligo, di i mono sacharydów i polioli. Wedle niektórych badań, węglowodany, które zawierają te formy nasilają objawy zaburzeń układu pokarmowego w tym zespołu jelita drażliwego i chorobę zapalna jelit. FODMAPs, a dokładnie oligosacharydy są złożone z fruktanów i galaktanów czyli disacharydów składających się z laktozy. Monosacharydy z kolei składają się z fruktozy i polioli (ksylitol, maltitol i sorbitol. substancje te są słabo absorbowane przez jelito cienkie i być może właśnie dlatego odczuwamy objawy zespołu jelita cienkiego spożywają produkty glutenowe, zrzucając na niego całą winę. Produkty zawierają FODMAPs to pszenica, czosnek, karczochy, jogurty i owoce.

Komentarze: