Choć wiele rzeczy zmieniło się w kwestii suplementacji, to my jako sportowcy wciąż lubimy eksperymentować z nowymi produktami, aby jeszcze efektywniej trenować. Jak to jest z legendarną karnityną? Czy rzeczywiście działa tak, jak do tej pory uważano? Jakie procesy odpowiadają za jej skuteczność?

 

Czym jest karnityna?

To naturalnie syntetyzowana cząsteczka składająca się z lizyny i metioniny. Odpowiada ona za transport wolnych kwasów tłuszczowych w mitochondriach w celach energetycznych.

Podczas ćwiczeń kwasy tłuszczowe są uwalniane, co z kolei wpływa na redukcję wagi ciała. Okazuje się jednak, że karnityna może spowalniać ten proces. Karnityna nie zawsze jet w tak dużych ilościach, aby móc przenieść wszystkie kwasy tłuszczowe.

 

Transport i ćwiczenia

Podczas treningów a nawet zwykłej codziennej aktywności nasze ciało uwalnia energię z tkanki tłuszczowej w postaci kwasów tłuszczowych, które mogą być wykorzystywane jako energia. Uwolnione kwasy tłuszczowe gromadzą się we krwi i wiążą ze sobą aktywując je i doprowadzając do tzw. cytozolu komórki.

Cząsteczka karnityna przyłącza się, a następnie uruchamiany jest proces transportowy (CPT1 – karnityno-palmitoilo-transferaza 1), który dąży do otoczenia mitochondrium na jego wewnętrznej powłoce.

Następnie enzym transferu karnityny w wewnętrznej błonie mitochondrium pozwala na wchłonięcie kwasu tłuszczowego do mitochondrium i dzieli go na CPT2, a cząsteczka karnityny przekazywana jest z powrotem do cytoplazmy.

Niestety, przy intensywnym wysiłku karnityna nie jest w stanie nadążyć za uwalnianiem kwasów tłuszczowych i ich gromadzeniem.

 

Dawkowanie i skutki uboczne

Zalecana dawki karnityny to 500-1500 mg dziennie. Spożywa się ją na kilka sposobów – pomiędzy posiłkami, na czco rano czy przed treningiem.

Nadmiar karnityny traktowany jest jako nadmiar aminokwasó i wydalana jest z moczem. Mało osób wie o tym, że karnityna może wchodzić w interakcję z tarczycą. Stosuje się ją w nadczynności tarczycy i Hashimoto.

 

Co mówią badania na temat karnityny?

Karnitynę zbadano niedawno na otyłych kotach. Można ją stosować na praktycznie każdy organizm, zatem wybór zwierzęcia nie ma znaczenia. Wedle tych badań, karnityna zwiększyła u kotów tempo przemiany materii i pozwoliła im szybciej schudnąć.

Podobne badanie przeprowadzono na szczurach, ale badanie nie potwierdziło wyników z badania kotów. Różnica być może polegała na tym, że pierwsze badanie przeprowadzone było na otyłych organizmach, natomiast drugie na zwykłych.

Podsumowując, karnityna może przyspieszać spalanie tkanki tłuszczowej przyczyniając się o uwalniania większej ilości kwasów tłuszczowych, jednak intensywny trening jest w stanie zrobić to jeszcze efektywniej, gdyż karnityna nie jest w stanie przyspieszyć swojego mechanizmu.

Źródło:Activation and transportation of fatty acids to the mitochondria via the carnitine shuttle„; “Carnitine (L-carnitine)”. University of Maryland Medical Center.; „Effect of L-carnitine on weight loss and body composition of rats fed a hypocaloric diet”.

Komentarze: