W przeciągu kilku lat zmieniło się bardzo dużo w dietetyce popularnej. Jeszcze do niedawna ludzie smażyli na oliwie tłoczonej na zimno, zaś dziś wiedzą, że lepszym i zdrowszym rozwiązaniem jest olej rzepakowy bądź kokosowy. Mamy dla Was bardzo krótki przewodnik po zdrowych olejach, dzięki któremu będziecie lepiej wiedzieć czego i jak używać.

Gdybyśmy zapytali swoje mamy o to jakiego oleju używała do smażenia do zapewne odpowiedziałaby, że słonecznikowego. Kiedyś tylko taki olej był dostępny, dziś mamy ich całe półki – kokosowy, oliwę z oliwek, z pestek winogron, z awokado, z siemienia lnianego czy rzepaku.

To, co warto o olejach wiedzieć

Po pierwsze, wszystkie oleje są wysokokaloryczne. Jeśli chcemy zmniejszyć ich kaloryczność, musimy stosować ich mniej. Jedna łyżka oleju zawiera ok. 13 g tłuszczu i 120 kalorii.

Różnice w rodzajach tłuszczów są takie, że każdy z nich ma inny bilans kwasów tłuszczowych. Jedne posiadają więcej kwasów jednonienasyconych, inne zaś więcej nasyconych.

Ponadto, każdy z olejów inaczej reaguje na obróbkę cieplną np. podczas smażenia. Oleje tłoczone na zimno tracą swoje właściwości, gdy tylko podda się jej wysokiej temperaturze np. oliwa z oliwek.

Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej słonecznikowy, olej sezamowy, olej sojowy, siemię lniane

Kwasy wielonienasycone – oleje roślinne

Oleje i ich wartości

Oliwa z oliwek – zawiera 77% kwasów jednonienasyconych, 9% wielonienasyconych i 14% nasyconych. Jest bogata w polifenole czyli silne związki antyoksydacyjne, które mają działanie przeciwzapalne chroniące serce i mózg.

Siemię lniane – zawiera 18% kwasów jednonienasyconych, 73% wielonienasyconych i 9% nasyconych. Zawiera duże ilości kwasów omega-3 poprawiających kondycję układu sercowo-naczyniowego.

Olej rzepakowy – 61% kwasów jednonienasyconych, 32% wielonienasyconych i 7% nasyconych. Doskonały do smażenia, pieczenia. Bogaty w kwasy omega-3.

Olej z awokado – 71% kwasów jednonienasyconych, 13% wielonienasyconych oraz 12% nasyconych. Bogaty w witaminę E. Odporny na wysoką temperaturę.

Olej z orzechów – 23% kwasów jednonienasyconych, 63% wielonienasyconych i 9% nasyconych. Najczęściej można kupić olej z orzechów włoskich, który ma zdrowy stosunek omega-6 do omega-3.

Komentarze: