Butter

Odkąd stwierdzono, że tłuszcze są zdrowe i biorą udział w wielu ważnych przemianach i procesach to pojawiła się walka na tezy, które źródło tłuszczów jest zdrowsze – masło czy margaryna. Dla wielu osób wybór jest prosty, jednak wielu z nas wciąż nie wie, co wybrać.

Masło to produkt stały wytworzony ze śmietanki lub mleka. Stosuje się je do smażenia, smarowania czy wypieków.

Margaryna to substytut masła i składa się głównie z olejów roślinnych np. oleju rzepakowego, palmowego oraz olejów sojowych. Używa się jej często w tych samych celach co masła.

Tłuszcze i cholesterol

a) Tłuszcze TRANS

Podnoszą ilość cholesterolu LDL i znacznie obniżają poziom HDL. Przy zasadzie, że tłuszcze trans twardnieją w temperaturze pokojowej, można zwrócić uwagę na zachowanie zarówno masła jak i margaryny tzn. jeśli któryś z tych produktów stwardnieje w temperaturze pokojowej to znak, że zawiera dużą ilość tłuszczów nasyconych.

Pamiętajcie, że jeśli produkt zawiera utwardzone oleje to z pewnością będzie ona zawierał tłuszcze trans.

b) Tłuszcze nasycone

Podnoszą poziom LDL, ale znacznie mniej niż tłuszcze trans. Masło zawiera dużą ilość kwasów nasyconych, jednak mało trans.

Wiemy także obecnie, że poziom cholesterolu w żywności niekoniecznie musi wpływać na cholesterol w naszym ciele.

c) Cholesterol

Znajduje się z produktach pochodzenia zwierzęcego, ale także w olejach kokosowych czy olejach palmowych. Margaryny w większości nie zawierają cholesterolu, zaś masło zawiera go spore ilości.

PROMOCJA – KUP WEJŚCIÓWKĘ ZA 109 ZŁ

 

warsztaty

Wartości masła

Jedna łyżka masła zawiera ok 100 kcal, w tym 12 g tłuszczu, 7 g nasyconego, 0,5 g trans, 51 mg cholesterolu, 0 g węglowodanów i 0 g cukru.

Masła, których produkcja odbywa się z mleka krów karmionych trawą są zdrowe dla serca. Zawierają spore ilości witaminy K2 oraz kwasów omega-3.

Wartości margaryny

Jedna łyżka margaryny zawiera ok 80-100 kcal, w tym 11 g tłuszczu, 2 g nasyconego, 2 g trans, 0 g cholesterolu, 0 g cukru.

Margarynę dzieli także na pochodzącą z fitosteroli oraz margarynę light.

Zawierają one również uwodornione oleje, które mogą podnosić cholesterol.

Co wybrać?

Naszym zdaniem lepszym rozwiązaniem jest masło, które jest mniej przetworzone i zazwyczaj zawiera znacznie mniej substancji pasteryzujących.

To jednak decyzja indywidualna. To, o czym należy pamiętać przy wyborze to:

– mniejsza ilość tłuszczów trans (ilość utwardzonych olejów)

– jeśli wybierasz masło, zwróć uwagę na hodowlę

– zwracaj uwagę na zachowania masła i margaryny w temperaturze pokojowej

Źródło: Cleveland Clinic, Why you should no longer worry about cholesterol in food , accessed 12 December 2015.; Authority Nutrition, Why grass-fed butter is good for you , accessed 12 December 2015

Komentarze: