Dieta bez warzyw i owoców jest niczym samochód bez kół – wydaje Ci się, że jedziesz, ale tak na prawdę stoisz w miejscu. Owoce i warzywa to źródło antyoksydantów, witamin i minerałów, które odpowiadają za wszystkie podstawowe i bardziej skomplikowane procesy w naszym ciele. Każdy posiłek powinien posiadać w sobie mnóstwo tego typu produktów. Które z nich są najlepsze dla nas?

Niestety wciąż wiele osób traktuje po macoszemu owoce i warzywa skupiając się tylko na węglowodanach i białkach. Bez nich jednak, nawet te składniki są mało efektywne w działaniu. Zawarte w warzywach i owocach składniki są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania procesów metabolicznych, mózgowych czy hormonalnych.

 

OWOCE
Mango

Kalorie – 201
Tłuszcz – 0,8 g
Węglowodany – 32,3 g
Białko – 1,7 g

Zawiera w sobie mnóstwo witaminy A i C. Zawarte w nim minerały to wapń, fosfor, potas i magnez. Oprócz tego, znajdziemy w nim aż 5 g błonnika.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-2

Granat

Kalorie – 72
Tłuszcz – 1 g
Węglowodany – 16 g
Białko – 1,4 g

Granat w ostatnich latach zdobył dużą popularność, głównie dzięki znaczeniu zdrowotnemu. Wpływa on na  poprawę przepływu krwi i rozszerzanie naczyń krwionośnych dzięki tlenkowi azotu.

Zawiera dużo potasu, magnezu, błonnika oraz witaminy B1, B2, B6, C, E i K.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-3b

Guawa

Kalorie – 112
Tłuszcz – 1,6 g
Węglowodany – 23,6 g
Białko – 4,2 g

Jest bogata w błonnik, niacyny i witaminy z rodziny A, B, C i K. Zawiera także bardzo ważny składnik – likopen czyli przeciwutleniacz zawarty także w pomidorach.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-4b

Maliny

Kalorie – 64
Tłuszcz – 0,8 g
Węglowodany – 14,7 g
Białko – 1,5 g

Maliny możemy jeść praktycznie cały rok i dzięki temu dostarczać spore dawki witaminy C i K. Zawierają także kwas foliowy przydatny kobietom w ciąży. Już jedna szklanka malin pozwala spożyć nam aż 8 g błonnika.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-5b

Pomarańcza

Kalorie – 62
Tłuszcz – 0,2 g
Węglowodany – 15,4 g
Białko – 1,2 g

Są łatwo dostępnym owocem. Zawierają witaminy A i C oraz beta-karoten, który jest silnym antyoksydantem. Oprócz tego zawierają wodorotlenek potasu i wapń. Są bogate także w błonnik nierozpuszczalny i rozpuszczalny.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-6b

Awokado

Kalorie – 234
Tłuszcz – 21,4 g
Węglowodany – 12,5 g
Białko – 2,9 g

-To bogate źródło zdrowych tłuszczów oraz błonnika. Już jeden plaster awokado pozwala nam spożyć 10 g błonnika oraz 50% dziennego zapotrzebowania na witaminy B. Awokado to także źródło witaminy C i potasu.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-7b

WARZYWA
Jarmuż

Kalorie – 33
Tłuszcz – 0,6 g
Węglowodany – 6 g
Białko – 2,9 g

Bardzo bogate w witaminy i minerały warzywo, które ostatnio zyskuje na popularności. Znajdziemy w nim witaminę K (rozpuszczalna w tłuszczach pomagająca w wiązać białko z jonami wapnia), witaminę A i C.

To także doskonałe źródło miedzi, manganu, wapnia, błonnika, potasu i kwasów omega-3.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-8

Brukselka

Kalorie – 38
Tłuszcz – 0,3 g
Węglowodany – 8 g
Białko – 3 g

Nie każdy ją lubi, jednak warto uwzględnić ją w swoim jadłospisie. Ma silne działanie zdrowotne, głównie dzięki siarce mogącej oczyszczać nasze ciało, a także błonnikowi poprawiającemu trawienie.

Brukselka to także źródło witaminy B, C i K, a także manganu, kwasu foliowego i kwasów omega-3.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-9

Brokuły

Kalorie – 31
Tłuszcz – 0,3 g
Węglowodany – 6 g
Białko – 2,6 g

Ile razy widzieliście na talerzu osób ćwiczących brokuły?! Nie bez powodu, gdyż zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, witaminę K oraz C. Oprócz tego znajdziemy w nim wapń i selen.

Ma on działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-10

Karczoch

Kalorie – 60
Tłuszcz – 0,2 g
Węglowodany – 13 g
Białko – 4,2

Karczoch jest bogaty w błonnik, kwas foliowy i witaminę C. To także jedno z najbogatszych źródeł witaminy K.

Oprócz witamin znajdziemy także coś z minerałów, a dokładniej wapń, potas, żelazo i miedź.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-12

Papryka

Kalorie – 5
Tłuszcz – 0,4 g
Węglowodany – 12 g
Białko – 2 g

Choć jest dość ciężkostrawna to w ograniczonych ilościach ma szerokie działanie zdrowotne. Zawiera bardzo duże ilości witaminy C czyli naturalnego antyoksydantu. Znajdziemy w niej także witaminę B6, kwas foliowy i błonnik.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-11b

Szpinak

Kalorie – 41
Tłuszcz – 0,5 g
Węglowodany – 7 g
Białko – 5 g

Popeye jadł szpinak nie bez powodu. Ma on silny wpływ na nasze mięśnie, mianowicie dzięki dużej ilości substancji fitochemicznych oczyszcza on nasze ciało i poprawia funkcje metaboliczne.

Ponadto, ma działanie przeciwzapalne i jest doskonałym źródłem witaminy A, E i K.

the-most-nutritious-fruits-and-vegetables-graphics-13

Komentarze: