Witamina C ma wiele zastosowań – jest silnym antyoksydantem, ma działanie antyrakowe, wspiera układ odpornościowy oraz wspomaga procesy energetyczne. Jej obecność w diecie zapewnia nam zdrowie, lepszą regenerację oraz samopoczucie. Jakie są najlepsze źródła witaminy C?

Wielu osobom wydaje się, że witamina C  występuje w największych ilościach w cytrusach. to nieprawda. Znajdziemy ją w wielu innych produktach, częste w tych, w których się nie spodziewamy.

Dlaczego witamina C jest potrzebna?

Witamina C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Ma silne działanie wspierające układ immunologiczny oraz działa jako antyoksydant. Poprawia ona funkcjonowanie komórek odpornościowych (T-komórki).

witamina C działa także jako ochrona ścięgien i więzadeł współprodukując kolagen – niezbędne  białko, które produkuje i naprawia tkanki ciała (skórę, włosy, paznokcie, ścięgna, stawy).

Dzienne spożycie witaminy C powinno wynosić 90-120 mg.

Pokarmy bogate w witaminę C

Kiwi

Tak mały owoc zapewnia już ponad 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Co więcej, witamina C wraz z substancjami zawartymi w kiwi ma silne działanie usprawniające pracę mózgu.

Żółta papryka

Ma ona mnóstwo substancji zdrowotnych, w tym witaminę C oraz witaminę B6, które razem odgrywają kluczową rolę w produkcji serotoniny – hormonu odpowiedzialnego za emocje i nastój.

Brokuły

Kwiat brokuła jest dobrym źródłem witaminy C, zaś łodyga zawieraj jej jeszcze więcej. Brokuł nie traci jej dużych ilości nawet po ugotowaniu. Oprócz tego znajdziemy w nim sulforafan.

Inne bogate źródła witaminy C:

– pomelo
– truskawki
– pietruszka
– grejpfrut
– jarmuż
– gorczyca
– brukselka
– mango
– pomarańcze

Komentarze: